Kabeláč versus ruská klasika
20. února přivítá SOČR skutečně mimořádného hosta. 32letý maďarský violoncellista István Várdai je dosud jediným interpretem, který vyhrál obě nejprestižnější mezinárodní violoncellové soutěže, ženevskou i mnichovskou.
Unikátní je i nástroj, na který hraje; jedná se o legendární violoncello „Du Pré-Harrell Stradivarius“ z roku 1673. Vyznění Variací na rokokové téma od Petra Iljiče Čajkovského, díla plného invence, kontrastů a variací na líbivé téma, bude v jejich podání nepochybně skvostné.
Titul večera v Rudolfinu zní Kabeláč versus ruská klasika. Ano, takto výsostné vymezení si jeden z nejvýznamnějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století jistě zaslouží. Miloslav Kabeláč dokázal pracovat s minimem prvků a vytvořit z nich ohromné plochy. Nepřeslechnutelné jsou u něj inspirace mimoevropskými kulturami.
Při všech vstřebaných impulsech a vlivech však zůstal důsledně svůj. SOČR mu v nedávném období věnoval mimořádnou péči, když studiově natočil komplet jeho symfonií.
Publiku v Rudolfinu tentokrát rozhlasoví symfonikové představí Kabeláčovu Předehru, kterou autor napsal roku 1947 pro někdejší symfonický orchestru působící v Československém rozhlase. S odstupem sedmdesáti let od jejího vzniku doceníme i na tomto menším formátu osobitost a kvality Kabeláčovy hudby.
Ruskou klasiku reprezentuje v našem programu výběr ze suit k baletu Romeo a Julie od Sergeje Prokofjeva. Navzdory uplatnění poměrně srozumitelného hudebního jazyka skladatel s tímto opusem v někdejším Sovětském svazu „narazil“ a premiéra se tak odehrála roku 1938 v Brně.
Zasadil se o to osvícený šéf tamního baletního souboru Ivo Váňa Psota, který byl rovněž autorem choreografie a představitelem Romea. Hudba jímavá, barvitá, působivá i okouzlující, jež skvostně přiléhá k Shakespearově předloze, určitě potěší návštěvníky večera i posluchače přímého přenosu stanice Vltava.
Provedení řídí šéfdirigent Ondrej Lenárd a začínáme v tradičním čase 19.30 hodin.