Velkolepé finále: Mahler – Lenárd

Gustav Mahler - Foto: CC0 Public domain

Gustav MahlerFoto: CC0 Public domain

19. června vyvrcholí ve Dvořákově síni Rudolfina 90. koncertní sezona Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Pod taktovkou šéfdirigenta Ondreje Lenárda a za spolupráce se sopranistkou Kateřinou Kalvachovou, mezzosopranistkou Veronikou Hajnovou a Českým filharmonickým sborem pod vedením Petra Fialy zazní velkolepé dílo Gustava Mahlera, Druhá symfonie c moll „Vzkříšení“.

Koupit vstupenku 

Práce na ní trvala skladateli dlouhých osm let. Bylo to v období, kdy už si Mahler vysloužil za dirigentským pultem respekt a zvučné jméno, ale v kompozičním oboru stál teprve na začátku. Veřejnost jeho tvorbu v podstatě ignorovala a kritika psala o První symfonii D dur jako o nudném díle plném disonancí a nekonečných prodlev. 

Přesto Mahler začal záhy, roku 1888, ve svých 28 letech, pracovat na Druhé symfonii. Podle jeho počátečního záměru měla navazovat na symfonii první a její úvodní věta, jakási tryzna za hrdinu Titána, nesla v původní verzi název „Smuteční slavnost“. 

Ondrej Lenárd - Foto: Khalil Baalbaki

Ondrej LenárdFoto: Khalil Baalbaki

Když ji skladatel přehrál svému příteli, dirigentu Hansi von Bülowovi, slavnému umělci proslulému v celé Evropě, pronesl prý dotyčný zděšeně: „Jestli je tohle ještě hudba, pak už jí vůbec nerozumím.“ Navzdory tomu Mahlera neopustily jeho umanutost a bojovné odhodlání. Potřeboval však čas… 

K dílu se vrátil až v létě 1893. Zavřel se tehdy v zahradním pavilonku u jezera Attersee, nikdo ho nesměl rušit – a vytvořil 2. a 3. větu, které charakterizoval jako epizody ze života zesnulého hrdiny. 4. věta nazvaná Urlicht, Prasvětlo, patří sólovému altu. Ústřední píseň pochází ze sbírky Chlapcův Kouzelný roh a Mahler ji vykládá jako „zápas duše a tázání se po Bohu“. 

Poměrně kuriózním způsobem pak došlo k rozuzlení zásadní otázky, jak celé dílo vygradovat a uzavřít. Mahler o ní dlouho, trpělivě přemýšlel a řešení objevil během smuteční mše za už zmíněného dirigenta Hanse von Bülowa. Když totiž na pohřbu Mahler vyslechl v podání chlapeckého sboru ódu na Klopstockova slova, pochopil, že našel dlouho hledaný text pro finální část: text, který mj. hlásá „Zemřu, abych mohl žít!“, text s motivem vzkříšení! Mahler svou hudbou nastoluje blažený klid, všechny prostoupí vlídné, přívětivé světlo a vědomí boží přítomnosti i všeobjímající lásky. 

Zrodilo se velké dílo o smrti i znovuzrození, symfonie naděje. A protože krásné hudby ani naděje není nikdy dost, věříme, že těmto nedocenitelným hodnotám rádi vykročíte vstříc v 19. červnovém večeru ať už přímo ve Dvořákově síni či při poslechu přímého přenosu stanice Vltava od 19.30 hodin

Související weby

ČRo Vltava

Klasika

Autor:  Jitka Novotná

Nové články v rubrice

  • 24. dubna  2017     Fotogalerie  rubrika: Aktuality

    SOČR nadále hýří barvami a energií

    …dá se usoudit z dnešního setkání s novináři v budově Českého rozhlasu, přímo v prostorách legendárního Studia 1, kde orchestr zkouší, nahrává a čas od času též koncertuje.

     
  • 14. dubna  2017       rubrika: Aktuality

    Lenárd i Brauner pokračují!

    Symfonický orchestr Českého rozhlasu prodloužil na příští 91. sezonu 2017/18 smlouvu svým dvěma stěžejním spolupracovníkům, šéfdirigentovi tělesa Ondreji Lenárdovi a hlavnímu hostujícímu dirigentovi Tomáši Braunerovi....

     
  • 3. dubna  2017       rubrika: Aktuality

    MOZART – KLUSÁK – HAYDN… ve Studiu 1

    Jaro, jež vévodí přírodě, dává tušit, že se blíží závěr další koncertní sezony kulturních institucí. Rozhlasoví symfonikové svou jubilejní 90. sezonu „začnou uzavírat“ v úterý 11. dubna. Na tento den připravili pro...

     

Video

ZÁZNAM: SOČR a hvězdy pro Světlušku

Přední osobnosti klasické hudby spolu s nevidomými umělci rozsvítily pro Světlušku 27. února Obecní...

My jsme SOČR - Foto: Vladimír Staněk
 

Sledujte nás

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace