Mahlerovo Vzkříšení v Litomyšli

10. červenec 2014

Publicistka Helena Havlíková zhodnotila pro informační portál Opera Plus události posledního festivalového víkendu 56. Smetanovy Litomyšle. Na adresu Symfonického orchestru Českého rozhlasu, jeho šéfdirigenta Ondreje Lenárda a hostů, kteří spoluúčinkovali při provedení Mahlerovy 2. symfonie c moll „Vzkříšení“, uvedla:

(…) O tom, že se Mahlerovo poselství podařilo dirigentovi Ondreji Lenárdovi, Symfonickému orchestru Českého rozhlasu, Českému filharmonickému sboru a sólistkám – Evě Hornyákové a Terézii Kružliakové v Litomyšli zprostředkovat, svědčil přinejmenším potlesk zaplněného hlediště. Bylo zřejmé, že pro Ondreje Lenárda je Mahlerova 2. symfonie jeho srdeční záležitost. Lenárd nepřistupuje k partituře s racionálním kalkulem budování kontrastů, gradací, struktury, ale s pevnou oporou své rozsáhlé dirigentské zkušenosti dokáže vyjádřit především emoce, jimiž je Mahlerovo Vzkříšení prostoupeno s povznesením z prachu do tiché blaženosti Boží lásky. Pod Lenárdovou taktovkou bouřil orchestr a v poslední větě i sbor v mohutných plénech fortissima, aby se v ostrých střizích i plynulých decrescendech ztišoval do útlého pianissima ve frázích s obrovským napětím. Střídala se energie dramatického vzepětí s až rozšafnými glissandy ländleru, běsnění posledního soudu s étericky meditativními plochami, velebnost smutečního pochodu s radostným uvolněním. Při poslechu na zámeckém nádvoří bylo také možné ocenit, jak Ondrej Lenárd dokázal vybalancovat orchestr, sbor i sólisty tak, aby nezněli jako beztvará zvuková masa, ale plasticky v mnohobarevném rozvrstvení jednotlivých instrumentálních skupin i sólově exponovaných nástrojů a lidských hlasů.

Nakonec recenzentka symbolicky zhodnotila VÝKON UMĚLCŮ uznalými osmdesáti procenty.

Spustit audio

CD SOČRu v e-shopu