Mezinárodně oceňovaný pianista Jean-Efflam Bavouzet hostem SOČRu

17. březen 2017

Dramaturg SOČRu Josef Třeštík zve příznivce rozhlasových symfoniků k poslechu pondělního koncertu s podtitulem „Hnáni touhou a fantazií“. Hostem desátého abonentního koncertu bude tentokrát mezinárodně uznávaný pianista Jean-Efflam Bavouzet, který sklízí uznání po celém světě.

Za doprovodu SOČRu a jeho šéfdirigenta Ondreje Lenárda přednese Koncert pro klavír na levou ruku Maurice Ravela. Článek vznikl pro rubriku „Nalaďte si, Týdeníku rozhlas

„Když hraji Ravelův Koncert pro levou ruku, snažím se, aby to znělo, jako když mám ruce tři,“ řekl v jednom rozhovoru Jean-Efflam Bavouzet. Jeden z nejlepších francouzských klavíristů současnosti zahraje vrcholné dílo Maurice Ravela 20. března ve Dvořákově síni Rudolfina se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu vedeným šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem.

A nebude to poprvé, neboť pozoruhodný koncert patří do jeho kmenového repertoáru. Provedl jej mj. v londýnské Royal Albert Hall v rámci BBC Proms a nahrál na kompaktní disk se Symfonickým orchestrem BBC.

Skladba vznikla na přelomu 20. a 30. let minulého století pro rakouského klavíristu Paula Wittgensteina, mladšího bratra slavného filozofa Ludwiga Wittgensteina, který přišel o roku v první světové válce.

Klavírista oslovil přední skladatele své doby, mj. Benjamina Brittena, Paula Hindemitha, Richarda Strausse a Sergeje Prokofjeva, aby pro něj napsali nová díla. Všichni vyhověli a vznikl tak velmi specifický repertoár živý dodnes.

Pianista Paul Wittgenstein

Nicméně Ravelův koncert, navzdory tomu, že je považován za jedno z nejobtížnějších klavírních děl vůbec, patří mezi nejzdařilejší počiny a nejlépe zdomácněl na koncertních podiích. Kdybychom klavíristu nesledovali, mnohdy bychom měli dojem, že hraje oběma rukama, tak vynalézavě skladatel dokázal pracovat s omezením, které mu Wittgensteinova zakázka uložila.

Přesto to vypadá, jako by v úvodu koncertu, v orchestrální introdukci, „namaloval“ Ravel portrét levorukého klavíristy, jemuž jsou přirozeně bližší spíše basové polohy nástroje. Ještě před jeho nástupem totiž orchestr začne hrát v hlubokých rejstřících. Slyšíme pouze kontrabasy, violoncella a kontrafagot, tedy ty vůbec nejhlubší nástroje, a až později, jak začne proud hudby šplhat výš a výš, přidávají další nástroje.

Večer rozhlasových symfoniků zahájí brilantní orchestrální fantazie Hommage a Hieronymus Bosch Svatopluka Havelky, mistrovské dílo ze 70. let minulého století inspirované bizarním světem obrazů nizozemského renesančního malíře, celý program pak po přestávce zakončí programní symfonie Manfred Petra Iljiče Čajkovského podle stejnojmenné dramatické básně Lorda Byrona.

Spustit audio

CD SOČRu v e-shopu