Bacchus a Ariadna, suita z baletu

Albert Roussel
(1869–1937)

Je zajímavé, že dva velcí skladatelé evropské hudby začínali jako námořníci: Nikolaj Rimskij-Korsakov a Albert Roussel. Ten se plavil několik let ve východoasijských mořích na palubě lodi Ifigenie, čímž se vysvětluje jeho pozdější příklon k orientálním námětům. Teprve v pětadvaceti letech, poté, co opustil službu u námořnictva, začal se studiem hudby. Kromě soukromých studií byl žákem slavné Scholy cantorum, ústavu, který se v duchu odkazu Césara Francka orientoval na klasické vzory Palestrinu a J. S. Bacha. Později na této škole také učil, mezi jeho žáky patřili například Eric Satie a Edgard Varèse. V době první světové války už nebyl pro zdravotní potíže povolán do námořnictva, sloužil ale jako řidič, podobně jako Maurice Ravel. Po skončení války se odstěhoval na venkov a pilně komponoval svá vrcholná díla. Bohuslav Martinů v jedné ze svých životopisných statí popisuje, jak ve svých kompozičních počátcích stylově tápal, až se jako houslista České filharmonie setkal s Rousselovou 1. symfonií, a okamžitě rozpoznal, že to je onen mistr, u kterého chce studovat. Vyřídil si stipendium do Paříže a začal chodit k Albertu Rousselovi na lekce. Bohužel krátce poté Roussel vážně onemocněl a záhy zemřel. I tak ale stačil v mladém muži rozkrýt mimořádný talent a prohlásil prý, že jeho učitelská pýcha bude jednou Martinů. 

Dílo Alberta Roussela zasáhlo do všech oborů, za nejdůležitější se dnes považují jeho čtyři symfonie a některá scénická díla. Ač byl Roussel vychován na přísné Schole cantorum, jeho tvůrčí začátky jsou spíše impresionistické. Vedly k tomu jistě i náměty z orientální literatury, či orientálních pověstí. Po 1. světové válce se Roussel orientoval spíše neoklasicky. Jeho hudba je na rozdíl od francouzských současníků více robustní, hodně staví na temperamentní rytmické stránce, vzdálené mu nebyly ani jazzové inspirace. 

Balet Bacchus a Ariadna pochází z doby vrcholné Rousselovy tvorby. Jako námět posloužila jedna z četných verzí známého příběhu o tom, jak Théseus opustil na ostrově Naxos Ariadnu (ta Théseovi poskytla slavnou niť, aby nezabloudil v krétském labyrintu při souboji s obrem Minotaurem), a tu utěšil Bacchus. Z baletní hudby později skladatel vytvořil dvě suity. Suita č. 2 svým průběhem v podstatě kopíruje děj 2. obrazu baletu, jen na některých místech autor původní hudbu zkrátil, aby dosáhl většího spádu a uměleckého účinku. Námět skladateli umožňuje ukázat své mistrovství při vytváření jak ploch lyrických, tak bacchanálních.
 

Autor:  Jitka Novotná

Nové články v rubrice

Video

TATA / BOJS a SOČR Live

Když loni oznámili TATA / BOJS společný koncert se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod taktovkou...

My jsme SOČR - Foto: Vladimír Staněk
 

Sledujte nás

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace