Svěcení jara, obrazy z pohanské Rusi

Igor Stravinskij
(1882–1971)

Igor Stravinskij měl za sebou již dva velmi úspěšné balety, když začal skicovat Svěcení jara. Sergej Ďagilev, impresário ruského baletního souboru, byl výborný manažer a měl instinkt pro to, co může jeho skupinu proslavit. Od úspěchu první spolupráce Stravinského s Ruským baletem v pohádce Pták ohnivák se vinula řada dalších společných kreací, z nichž nejméně dvě znamenají epochální počin: Pulcinella předznamenal na počátku dvacátých let 20. století nový styl, později označený jako neoklasicismus. Ještě větším průlomem pak bylo Svěcení jara. Samo premiérové představení bylo velkým skandálem. Lidé nesouhlasně pískali a křičeli, pro vřavu v hledišti místy nebylo ani slyšet hudbu. Skladatel sám mnohokrát tuto premiéru připomínal, po letech neváhal přiznat, že tanečníci jeho hudbě moc nerozuměli a místo na hudbu v podstatě tančili na Stravinskému záhadné povely, dávané ze zákulisí choreografem. Dnes je v módě dělat nejen filmové remaky – s novými herci natočit doslovně přesně starý filmový scénář, ale podobně obnovovat i choreografie starých baletů. Tak si můžeme udělat představu o původní choreografii díla, které nemá klasický děj – je to sled pohanských obřadů (respektive naší představy o pohanských obřadech), provozovaných při příchodu jara a zakončených obětováním jedné mladičké dívky. Premiérová choreografie byla strohá a rozhodně se nesnažila o krásu, jakkoli podobnou baletům typu Labutí jezero. Nezvyklá hudba, plná drsností a nestylizované živočišné síly, ne úplně příjemná podívaná pro oko (jak to asi muselo působit v době, kdy byl tento typ umění zcela nezvyklý?) – to vše zapříčinilo onen skandál. Stravinskij nás informuje také o tom, jak nešťastní tvůrci celou noc po premiéře chodili po slavném pařížském Boulogneském lesíku a plakali. Dirigent premiéry Pierre Monteux však Stravinského hudbě věřil. O několik let později zařadil Svěcení jara jako koncertní číslo na své vystoupení – a kompozice měla ohromný úspěch. Od té doby je Svěcení jara nejen slavným baletem (skandál při premiéře se časem stane legitimací pro pravé nové umění, a dílo je tím pádem vyhledáváno), ale i koncertním číslem. Baletních inscenací je nesčetně a s různými výklady. (Nedávná německá inscenace například ukazuje řadu dívek, předhánějících se o to, která se stane onou obětí, a jakýsi guru v kostýmu supermana jednotlivé dívky velmi hrubě odmítá, až po půl hodině konečně jednu vybere; v Anglii zase vytvořili představení Svěcení jara amatérští šedesátiletí tanečníci…) Snad ještě více se provozuje „Svěcení“ na koncertních pódiích. Všechny ty nové prvky, které kdysi šokovaly a dráždily – nečekané akcenty, drsný zvuk orchestru, nepravidelné rytmy, časté užívání „primitivních“ ostinat, místy změť hlasů – to vše je už dávno součástí běžného hudebního jazyka. Svěcení jara je dnes, 101 let po premiéře, prostě hitem.

 

Autor:  Jitka Novotná

Nové články v rubrice

Video

TATA / BOJS a SOČR Live

Když loni oznámili TATA / BOJS společný koncert se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod taktovkou...

My jsme SOČR - Foto: Vladimír Staněk
 

Sledujte nás

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace