Znakování s batolaty je způsob, jak se domluvit s dětmi dříve, než začnou mluvit

Účastnice kurzu znakování pro batolata - Foto: Jana  Huzilová

Účastnice kurzu znakování pro batolataFoto: Jana Huzilová

Znaková řeč pro slyšící batolata je snadný a přirozený způsob, jak se dorozumět s dítětem ještě předtím, než je schopné mluvit. V Česku je to novinka, ve světě se znakování s batolaty používá už přes 20 let. V Kosmonosích u Mladé Boleslavi učí znakovat maminky na odborných seminářích zakladatelka nové metody Michaela Tilton.

Znakování pro batolata nemá nic společného se znakováním pro neslyšící. 

„Znakování je způsob, jak se domluvit s dítětem dřív, než se dokáže domluvit pomocí slov,“ prozradila o znakování pro batolata organizátorka kurzů Michaela Tilton, která novou metodu přivezla do Česka ze Spojených států, kde žila několik let. 

„Přestože tento program je založen na vědeckém výzkumu a spousta vědců se tím zabývala, tak není žádná věda se to naučit. Během dvou hodin, co tady máme, si dokážeme vysvětlit úplně všechno, jak na to, a dokonce se naučit některé základní znaky,“ je přesvědčena Tilton. 

 

Na kurzu znakování pro batolata natáčela redaktorka Jana Huzilová

Vložit na svůj web

Jedna z účastnic kurzu, Lenka Plašilová, přijela na seminář až z Liberce: 

„Mám devítiměsíční holčičku, a protože je hodně vnímavá, chtěla bych ji rozvíjet i v tomto směru, a vlastně se s ní domluvit. Jak už tady zaznělo - komunikovat s dítětem a ještě prohloubit souznění. Dcera ovládá znak ‚pápá‘ a ‚jak je veliká‘.“ 

To jsou znaky, které podle Michaely Tilton používá každé dítě, i neznakující: 

Ukázka znakování pro batolata - Foto: Jana  Huzilová

Ukázka znakování pro batolataFoto: Jana Huzilová

„Znakující děti se potom odlišují tím, že jsme jim přirozenou slovní zásobu ještě rozšířili, takže místo dvou až čtyřech znaků, které umí každé dítě, přibudou desítky znaků, které umí v době, kdy to ještě nedokáže vyjádřit slovem.“ 

Se znakováním je ideální začít kolem šestého až osmého měsíce. Jako první se učí maminky praktické znaky. 

„Třeba znaky, které využívají u jídla – jako je jíst, pít, přidat, stačí, hotovo,“ vyjmenovává Tilton. 

Znaky v dalším období života odeznívají přirozeně s tím, jak se dítě učí mluvit. 

„Já si myslí, že dítě rodičů, kteří budou znakovat, se daleko rychleji naučí mluvit a správněji, protože když matka ukazuje znak, tak zároveň i vyslovuje,“ mluví o první zkušenosti se znakováním další účastnice kurzu a i čerstvá babička Růžena Grúndlová, která se na školách zabývala logopedií. 

„Tak, jak si někteří kritici myslí, že ba naopak to dítě nebude mluvit, ale bude znakovat, já si to myslím obráceně. Že to znakování opustí a zůstane jim krásná výslovnost,“ dodává.  

Pořad: Odpolední Radiožurnál s Hankou Shánělovou  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 15:00  |  Délka pořadu: 4 hodiny  
 

Nové články v rubrice

Středočeský kraj
  Od 22.4.2018 04:30 do 08:00; D1 - 31.5km na trase Praha - Říkovice; nehoda nákladního vozidla; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; kamion sjel mimo vozovku, bude muset vyprostit. 05:10 ...
  Od 22.4.2018 06:15 do 07:15; D1 - 7km na trase Říkovice - Praha; Pozor! Předmět na vozovce; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností
  Od 22.4.2018 05:40 do 07:45; na silnici 6 u obce Nesuchyně okres Rakovník; nehoda; srážka OA se zvěří.

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace