Automobilka TPCA stojí v Kolíně už 10 let. Dala práci, ale zhoršila mezilidské vztahy

Přesně před deseti lety sjel z výrobní linky kolínské automobilky TPCA první vůz určený pro zákazníky. S rozjezdem výroby byla tehdy spojená mnohá očekávání - hlavně příslib nových pracovních míst. Na automobilku nejvíc spoléhali nezaměstnaní a také lidé, kteří v té době za prací dojížděli do jiných regionů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dobíjení elektromobilu před automobilkou TPCA v Kolíně

Dobíjení elektromobilu před automobilkou TPCA v Kolíně | Foto: Michal Trnka

„Já pocházím z Kolína. Předtím, než jsem nastoupila do automobilky, jsem pracovala celu dobu v Praze a po osmi letech už mě přestalo bavit dojíždění a rozhodla jsem se vrátit do Kolína,“ vypráví Markéta Březinová, která před deseti lety pomáhala v Kolíně rozjíždět výrobu aut a firmě zůstala věrná dodnes.

Automobilka má asi tři tisíce zaměstnanců. Příslib dát práci především lidem z regionu, se podle mluvčího továrny Radka Kňavy daří naplňovat: „Zhruba 80 procent z nich (zaměstnanců) bydlí v okruhu do 30 kilometrů od TPCA.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Kolínská automobilka TPCA slaví 10 let. O tom, co se za tu dobu změnilo, natáčel Michal Trnka

Přestože má Kolín automobilku, počet lidí bez práce v tomto regionu je stále vysoký. Nezaměstnanost se pohybuje zhruba o procento vyšší, než je republikový průměr. Podle ředitele Úřadu práce Jana Máslíka není totiž práce v automobilovém průmyslu pro každého.

„Je víc než pochopitelné, že na některých pozicích je potřeba opravdu dosažené odborné vzdělání,“ říká.

Ředitele Úřadu práce mrzí, že v automobilce nepracuje více čerstvých absolventů technických oborů, kteří by tu logicky měli najít uplatnění a také potřebnou praxi. V případě Kolína je řeč zejména o maturantech tamní průmyslové školy.

„Souvisí to s tím nešťastným trendem, s jehož následky se teď budeme zřejmě několik let vypořádávat - a sice s nezájmem mladých lidí i rodičů o technické obory,“ poznamenává Máslík.

Dluhy i zklamání

Kvůli vybudování průmyslové zóny a především stavbě bytů pro zaměstnance automobilky se Kolín zadlužil více než miliardou korun. Splátky úvěrů budou zatěžovat městský rozpočet ještě deset let.

Starosta Vít Rakušan ze Změny pro Kolín si ale je jistý, že město automobilku přes všechna negativa potřebuje. „Odchod TPCA z regionu by v současné době znamenal skutečný sociální otřes,“ míní.

Automobilka TPCA | Foto: Český rozhlas

V okolí továrny potkáte i lidi, kteří neskrývají zklamání. Alexandře Holerové z Ovčár automobilka nevadí. Smutná je ale kvůli mezilidským vztahům, které se prý po příchodu investora do blízké průmyslové zóny zhoršily.

„Vždycky jsme byli všichni pospolu, teď je to rozhádané. Někteří lidé na pozemku automobilky měli své pozemky a dostali finanční ohodnocení. A myslím si, že to vesnici rozdělilo,“ popisuje Alexandra Holerová.

Naopak dřívější obavy z nárůstu kriminality v souvislosti s výrobou v automobilce a jejími zaměstnanci se už u většiny lidí rozplynuly.

Michal Trnka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme