Jak by mohla v roce 2050 vypadat pražská magistrála a její okolí?

28. červen 2017

Jako jeden z nejtěžších úkolů, které kdy řešil, označil dánský urbanista Jan Gehl přeměnu pražské magistrály. Magistrát by na ní rád zklidnil dopravu a požádal proto zkušeného architekta o pomoc. Z rušného tahu by se měl stát městský bulvár přívětivější pro chodce. Po několikaměsíční práci představil urbanista svoje vize. Jako první by podle něj měla Praha změnit bezprostřední okolí dopravní tepny.

„Je to tady takové provizorní, mi přijde celou dobu," říká Českému rozhlasu pan Libor, který s kočárkem čekal na magistrále na zelenou, „člověk si tu přijde ohrožený." Magistrála, která v současné době připomíná dálniční koridor, protíná střed hlavního města. Odděluje například budovu Národního muzea od Václavského náměstí. Denně přes ní projede přes 100 tisíc aut.

„Myslím, že je to škoda, když máte ve městě dvě tak významná místa jako je muzeum a Václavské náměstí. Měla by být propojená. Magistrála by měla sloužit nejen autům, ale také lidem, cyklistům, komunitám. Prostě celému prostoru. Praha by se měla snažit přetvořit magistrálu na bulvár," popisuje navrhované změny ředitelka Gehlova architektonického studia Henriette Vamberg.

„Znamená to zajímavý designový nábytek, nebo mobiliář, lavičky, pojízdné kavárny. Nějaké pořešení toho, jak funguje zeleň, jestli se na ni smí, nesmí, jestli je dostatečně čistá, aby se na ni lidem chtělo," říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

„Když třeba dneska se chcete dostat z I. P. Pavlova na Hlavní nádraží, tak použijete metro. A to je něco, co je v západních metropolích už pasé. Je to pár metrů od sebe a vlastně nemáte jak jít pěšky. Je to bizarní situace, protože největší přestupní uzel v Praze a hlavní vlakové nádraží, není propojené pěšky. Tak tam je asi někde chyba," říká mluvčí pražských urbanistů Marek Vácha.

Podívejte se na další návrhy v podrobném článku na iRozhlas.cz.

Úprava Hlávkova mostu podle Gehlova architektonického studia. Nejdřív vylepšit chodník a vytvořit cyklostezku
autoři: Filip Titlbach , pj
Spustit audio

Více z pořadu