Letecká legenda v Praze. Před 45 lety na Ruzyni poprvé přistálo letadlo Boeing 747

8. listopad 2017

V roce 1972 se v Československu poprvé ukázalo tehdy zcela výjimečné letadlo - Boeing 747, přezdívaný Jumbo. V Praze se letoun zastavil na lince z New Yorku přes Londýn do Bombaje, aby přepravil do Indie velkou skupinu turistů Čedoku. Na ruzyňské letiště si tenkrát přišly obrovský stroj v barvách indické letecké společnosti Air India prohlédnout tisícovky fanoušků letectví.

„To byl zážitek opravdu ohromující, protože na Ruzyni přistávala jen menší letadla. A teď najednou se zde objevilo obří Jumbo. A to Jumbo samo o sobě bylo tak výjimečné, že vzbuzovalo obdiv prakticky po celém světě,“ nenechal si ujít mimořádný zážitek letecký odborník Milan Cvrkal.

Letoun s velmi elegantním vzhledem, v přední části dvoupatrový, budil velký respekt hlavně svou velikostí. „To znamená rozpětí skoro 60 metrů, délka 70 metrů, výška 20 metrů a i sedačkovou kapacitou tehdejší Jumbo pojalo kolem 440, maximálně 550 cestujících, což bylo na tehdejší dobu něco nepředstavitelného,“ popsal Radiožurnálu Cvrkal.

Boeing 747 byl tehdy novým a ještě neokoukaným strojem - na obloze se vůbec poprvé objevil v roce 1969, další rok začal létat s cestujícími. „Vsadili na velkou kapacitu a samozřejmě Jumbo byl opravdu zlom v letectví a přinesl v podstatě úplně nový fenomén – hromadnou přepravu cestujících v relativním komfortu,“ připomíná letecký publicista Martin Salajka.

Konec Jumba?

Největším dopravním letadlem na světě byl Boeing 747 do roku 2007. Překonal ho obří dvoupatrový Airbus 380. Boeing odpověděl nejnovější verzí 747-8.

Boeing 747 - China airlines - cargo

„Připomíná původní Boeingy 747 pouze vnějším vzhledem. Jinak se jedná o zcela nový letoun, ať už z hlediska konstrukčního, ať už z hlediska svého vybavení, avioniky, úprav kabiny, prakticky všeho možného,“ dodal Cvrkal. Americká firma dodnes vyrobila přes 1500 Boeingů 747.

Malý zájem leteckých společností ale naznačuje, že se blíží konec legendárního letadla. „Stávající letečtí dopravci dávají přednost ekonomičtějším dvoumotorovým letounům. V podstatě Boeingy 747, ale i Airbus 380 bude v dohledné době řešit otázku, jestli vůbec se tyto typy budou vyrábět, či ne,“ řekl Cvrkal.

Před 45 lety působil Boeing 747 v Praze jako zázrak techniky, dnes přisává v Ruzyni běžně. „Již od července 2004 je každou letní sezónu k vidění Boeing 747 společnosti Korean Air, který cestujícím zajišťuje pravidelné spojení s jihokorejským Soulem. Během zimy létá do Prahy stejný typ letounu v nákladní verzi, a to dvakrát týdně díky letecké společnosti China Airlines a nepravidelně v barvách Air Cargo Global,“ dodává Marika Janoušková z Letiště Praha.

autor: jas
Spustit audio