Opravené zdvihadlo na Orlíku přepraví o 700 lodí více

1. květen 2012

V neděli se krátce před polednem dal opět do pohybu unikátní lodní výtah na přehradě Orlík.

Při pravidelné zimní odstávce byl zvětšen přepravní vozík zdvihadla. Tato úprava umožní dalším 700 lodím registrovaných v ČR, které se dříve do vozíku nevešly, využít jeho služby.

Slavnostním křtem inovovaného vozíku na koruně hráze přehrady Orlík odstartovala letošní plavební sezóna na Vltavě. Vozík výtahu prošel poslední rekonstrukcí v roce 1976 a od té doby 35 let pomáhal malým plavidlům překonat přehradu.

Investor projektu Ředitelství vodních cest ČR a Povodí Vltavy, státní podnik ho nyní nákladem 1 140 000 Kč inovovali. Zdvihadlo slouží k přepravě lodí mezi Orlickou a Kamýckou přehradou. Lodě pomocí zdvihadla překonávají sedmdesáti metrový rozdíl mezi hladinami obou přehrad.

Je v principu kolejová pozemní lanová dráha, kde se po kolejišti pohybuje dopravní žlab přepravující samotnou loď. „Šlo rozšíření z původní délky 2,6 metrů na 3 metry šířky. Převeze tak lodě 3 metry široké a 8,5 metru dlouhé, které váží maximálně 3,5 tuny. Plošina je o 50 cm širší a umožní přepravit o 700 registrovaných lodí více. Ty se totiž dříve kvůli své šířce do zdvihadla nevešly,“ řekl ředitel vodních cest ČR Ing. Jan Skalický.

Lodní výtah na Orlíku je unikátní nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Překonává výšku více než 70 m a přepravení lodi po 277 m dlouhé kolejové dráze trvá téměř 20 minut. Výtah byl postaven při výstavbě orlické přehradní hráze, a způsob přepravy lodi se od té doby nezměnil.

Vozík je ve stanici zanořen do vody tak, aby loď do něj vjela. Následně je přivázána, takže po jeho vynoření visí na kurtách. Přeprava po kolejích probíhá na sucho. V horní části dráhy je vozík vždy otočen, aby byla loď při zanoření vozíku v koncové stanici schopna pohodlného vyplutí.

„Využít ho mohou všechny rekreační, osobní a sportovní lodě, které mají, jak už jsem říkal, rozměry do osmi a půl metrů délky a tří metrů šířky, které chtějí z Kamýcké přehrady na Orlickou a naopak. Za použití zdvihadla se neplatí, protože všechny plavební komory, jezy, zdvihadla a další zařízení jsou zdarma. To vychází z historie,“ dodal Jan Skalický.

Nejdéle do roku 2020 by pak ředitelství vodních cest ČR chtělo uvést do provozu i vedlejší velké zdvihadlo pro lodě o rozměrech 45 metrů délky a šířky 6 metrů o celkové váze 300 tun. Tím by pak byla Vltava splavná parníkem od Orlíku až do Prahy.

autor: Radek Ctibor
Spustit audio