Jak se zbavit přebytečných kil? Před drastickou dietou nejdříve změňte maličkosti

Jakmile zjistíte, že se ručička na váze posunula nad krizovou hodnotu, začněte pracovat na změně - Foto:  pixabay.com

Jakmile zjistíte, že se ručička na váze posunula nad krizovou hodnotu, začněte pracovat na změněFoto:  pixabay.com

Když jsou venku vysoké teploty, skrývat před okolím nějaké to kilo navíc v bundách a kabátech dost dobře nejde. Jak nejrychleji shodit? Často se vymlouváme na genetiku, ale většinou je hlavním problémem přemíra jídla a nedostatek pohybu.

Do určité míry hraje v otázce obezity roli genetika. Většinou ale nárůst hmotnosti souvisí s nevhodným životním stylem. Obezita představuje komplexní problém, který ve své podstatě způsobil disbalance mezi příjmem a výdejem kalorií. 

Svoji roli hraje většinou sedavý způsob života, který ale zároveň nezabraňuje při práci konzumovat jednoduché potraviny, které mohou vést ke vzniku obezity. V současnosti je bohužel pracovní zátěž převážně duševní a psychická. Pohybová aktivita se během zaměstnání velmi snižuje a zvyšuje se naopak příjem kalorií, protože občas si i při práci trochu zobneme. Kalorie se ale za celý den nebezpečně sčítají. 

Pomáhají jednorázové diety? 

Je dobré si uvědomit, že pokud jsme se do nadváhy dostali nevhodným životním stylem, je lepší také začít nejdříve sám od sebe. Celkovou změnou. A teprve poté sáhnout po případné dietě, které krátkodobě pomáhají. Ale je to radost z vyhrané bitvy, nikoliv vyhraná válka. Často máme radost ze shozených kil, a tak si hned zase něco dopřejeme. 

Musíme si také uvědomit, že krátkodobé redukční diety jsou často otázkou velkého byznysu. Zásadní je v tomto případě preference celkové změny denního režimu s cílem dlouhodobého snížení hmotnosti. Menší a dlouhodobé cíle jsou v tomto případě spíše výhrou. Stačí si dát za cíl půl kila dolů každý měsíc po dobu dvou let. 

Jak a kdy začít 

MUDr. Petr Grenar - Foto: Markéta Vejvodová

MUDr. Petr GrenarFoto: Markéta Vejvodová

Jakmile zjistíte, že se ručička na váze posunula nad krizovou hodnotu, začněte pracovat na změně. Není ale třeba dělat razantní kroky. Stačí snížit příjem potravin třeba o polovinu a více hlídat množství kalorií. A naopak alespoň trochu zvýšit fyzickou aktivitu. Stačí 20 minut denně a za týden se aktivita dobře nasčítá. Zásadní je vše dodržovat. Ve svém důsledku vám to pomůže změnit životní styl. 

Někdo při stresu hubne, někdo potřebuje jíst 

Stres je skutečný problém. Dlouhodobý stres ovlivňuje chuť k jídlu nahoru i dolu. Je nutné především stres eliminovat. Ptáte se jak? Nejlépe pohybem. Stres je ve své podstatě reakce na nebezpečí. V prehistorických dobách jsme před nebezpečím prchali z daného místa. Tělo tedy nejdříve žádá příjem kalorií, aby mělo na rychlý pohyb dost síly. Dnes už prchat nemusíte. Místo přísunu kalorií tedy zvolte raději přísun pohybu. Působení stresu se tím podstatně sníží. A s tím i váš pobyt u ledničky. 

Přečtěte si medailonek praktického lékaře Petra Grenara z Uhlířských Janovic! 

Pořad: Doktorská rada  |  Stanice: Region - Praha a střední Čechy
Čas vysílání: středa 10:10  
 

Nové články v rubrice

Středočeský kraj
  D11, mezi km 23 a 20.5, ve směru Praha, oprava vodorovného dopravního značení vozovky, levý jízdní pruh uzavřen, pomalu jedoucí vozidlo údržby, levý jízdní pruh uzavřen, Od 25.04.2018 12:25 Do 25.04.2018 ...
  D1, mezi km 20.6 a 20.2, ve směru Praha, práce údržby, levý jízdní pruh uzavřen, Od 25.04.2018 12:16 Do 25.04.2018 17:00, údržba a opravy svodidel, zdroj: ŘSD
  D11, mezi km 34.1 a 34, ve směru Praha, porouchané vozidlo, zdržení, Od 25.04.2018 11:55 Do 25.04.2018 12:55, na 34 km D 11 ve sm. jízdy na Phu v OP kamion s defektem pneu. kusy pneu v PJP, uklid jede ...

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace