Jak určit ideální porci jídla? Záleží na mnoha faktorech, říká Kateřina Cajthamlová

Jaký je rozdíl mezi „málo“ a „moc“ jídla? - Foto: Fotobanka Pixabay

Jaký je rozdíl mezi „málo“ a „moc“ jídla?Foto: Fotobanka Pixabay

Ideální porce jídla není u každého jedince stejná. Záleží na pohlaví, věku, výšce, váze, genetické výbavě, psychické a fyzické zátěži, předchozích stravovacích návycích i kuchařských dovednostech. Jaký je rozdíl mezi „málo“ a „moc“?

Lékař vám může pomoci zjistit, jaké množství jídla konzumovat, aby souznělo s potřebou vašeho těla a neškodilo mu. K nalezení ideálních porcí ale musí pracovat s dostatkem informací o vaší tělesné konstituci a stravovacích návycích. Zájemce proto musí přinést na prohlídku rodinnou anamnézu a jídelníček za poslední dva týdny. 

Příliš malá porce jídla neuspokojí bazální metabolickou potřebu (energii potřebnou k základním vitálním funkcím – udržení tělesné teploty, dýchání, srdeční činnosti, mozkové činnosti a základnímu svalovému napětí), kvůli čemuž můžeme zkolabovat. Tělo o nedostatku nejprve vysílá signály. Při poklesu tělesného cukru se nám točí hlava, ztrácíme koncentraci, kručí nám v žaludku. 

Od návalových chutí po poruchy spánku 

Doktorka Kateřina Cajthamlová - Foto: Adam Kebrt

Doktorka Kateřina CajthamlováFoto: Adam Kebrt

Pokud signály nevyslyšíme, tělo zpomalí činnost trávicího traktu (zácpa) a začne zpracovávat zásoby (z jater, svalového škrobu a nepoužívané svalové hmoty). Pokud ani tehdy nedoplníme živiny, začneme pociťovat návalové chutě, změní se stav vědomí, nastane demotivace k pohybu a nechuť k přemýšlení, poruchy spánku (špatné probouzení a dlouhá noční výdrž). 

Častým problémem je přesouvání hlavního jídla do poslední části dne, na což tělo zareaguje hormonální regulací příjmu potravy. Lidé, kteří se takto chovají, po celý den uzobávají a mají pocit, že moc nejedí, ale zpravidla mají nadměrný příjem tuků na úkor vlákniny a bílkovin. Uzobávání navíc zatěžuje trávicí trakt – tělo více vylučuje žluč, což mění bakteriální strukturu střev a vede k nadýmání. Řešením je lékařské vyšetření, pravidelná strava s vlákninou a pohyb. 

Jak poznat, že málo jíte?
- nemáte po celý den hlad a žízeň
- máte trávicí obtíže (chronická zácpa, žlučníkové obtíže, pach z úst, záněty žaludku a střev)
- máte pohybové problémy (demotivace k pohybu, zadýchávání, spavost, dlouhá rekonvalescence po výkonu)

Pohlaví 

Muž s typickou tělesnou stavbou (robustní kostra dostatečně obalená svalovou hmotou) má vždy větší kapacitu plic a větší srdeční výdej než podobně stavěná žena. Potřebuje proto o 10-15 % vyšší energetický příjem. 

Genetické předpoklady 

Lidé, kteří od dětství trpí nadváhou, mají dostatečné tukové zásoby, robustní a osvalenou kostru v dolní polovině těla a někdy i na zádech. Tukové zásoby zároveň fungují jako tepelná izolace. 

Poslechněte si celý rozhovor s Kateřinou Cajthamlovou
Autor:  Kateřina  Cajthamlová,  redakce
Pořad: Hubněte zdravě s Kateřinou Cajthamlovou  |  Stanice: Region - Praha a střední Čechy
Čas vysílání: čtvrtek 11:07  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Středočeský kraj
  Od 18.6.2018 20:05 do 22:05; na silnici 32713 u obce Krakovany okres Kolín , délka 1.7km; komunikace dočasně uzavřena; cyklisté na vozovce; pád cyklisty se zraněním. Na místě ZZS, PČR a vrtulník LZS.
  D11, mezi km 40.8 a 41.6, ve směru Hradec Králové, práce na silnici, levý jízdní pruh uzavřen, Od 18.06.2018 19:30 Do 19.06.2018 06:00, údržba povrchové kanalizace, zdroj: ŘSD
  Od 18.6.2018 19:00 do 21:05; v ulici Jiráskova v obci Benešov; nehoda; BUS + OA, bez zranění.

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas