Opravdu je sůl nad zlato? Při spoustě příležitostí solíme zbytečně

Odvyknout od soli se dá za pouhé tři týdny - Foto: Robin Kylander,  Flaticon,  CC BY 3.0

Odvyknout od soli se dá za pouhé tři týdnyFoto: Robin Kylander, Flaticon, CC BY 3.0

Češi sní průměrně 13 gramů soli za den, což je více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Ačkoliv různé výzkumy přinášejí různá čísla, vždy ukazují násobek množství, které bychom měli konzumovat. Jaké jsou plusy a mínusy solení? A jak si odvyknout od přisolování? Návod popsala Kateřina Cajthamlová.

Ve spotřebě soli jsme často označováni za rekordmany. Jde ostatně o velmi důležitý extracelulární kationt, tedy pozitivně nabitý iont, který v těle potřebujeme pro správnou činnost všech svalů a nervů. Zároveň ale platí klasické rčení, že všeho moc škodí. 

„Pokud máme soli mnoho, tak můžeme mít kromě vysokého krevního tlaku, různých otoků, onemocnění ledvin, tak můžeme mít i další potíže. Konzumace soli je něco, na co si naše tělo postupně zvyká. Čili pokud máme soli málo, tak ji tělo začne zadržovat. To je to sůl nad zlato. Proto u nás byly solné stezky, protože my jako národ, který nebydlí u moře, máme soli v potravinách relativně málo. Museli jsme ji celá léta dodávat. Až do chvíle, než jsme začali konzumovat nasolené a vlastně průmyslově zpracované potraviny.“ 

Čtěte také: Cesta ke štíhlé postavě vede přes kuchyň. Jak vařit zdravě?

Zdrojem většiny nadbytečné soli totiž není naše slánka, ale primárně potraviny, které jsou solí konzervované. A nemusí jít pouze o výrobky nakládané v soli, jako jsou olivy nebo balkánský sýr. Velké množství najdeme například v uzeninách, sýrech obecně nebo polévkovém koření. 

„V polévkovém koření je velmi často 15 až 20 % nadbytečné soli. A tím, že ho přidáváme do různých potravin, stoupá naše tolerance k chuti soli, totéž se děje, pokud hodně sladíme. Čili pokud hodně sladíme, budeme víc solit. Samozřejmě pokud kouříme, budeme víc solit a víc sladit a jsme v bludném kruhu. Slaná chuť je ale oproti sladké chuti opravdu zvyková.“ 

Jak se zbavit návyku 

Kateřina Cajthamlová - Foto: Adam Kebrt

Kateřina CajthamlováFoto: Adam Kebrt

Odvyknout od soli se dá podle Kateřiny Cajthamlové za pouhé tři týdny. Návod není příliš složitý. Musíte si dávat pozor na potraviny, které nesmí obsahovat víc než 1 nebo 2 % soli. Při vaření následně nepřidávejte sůl do ničeho. A musíte zvýšit množství pitné vody. 

„Je potřeba, aby voda nebyla minerální, zejména minerální vody, které mají větší množství sodíku více než 60 miligramů na litr, tak už jsou považovány za slané. Čili zase bez složení se neobejdeme. Takže vyloučíme minerální vody, budeme pít normální vodu. Stačí kohoutková voda nebo ty nízkomineralizované vody nebo vody s hořčíkem. A tohle to budeme mít jako hlavní odsolovač,“ doporučuje Kateřina Cajthamlová. 

Pokud hodně sportujeme a potíme se, můžeme jíst více slaných věcí? Kdy solíme zbytečně? Je pro obézní sůl větším rizikem než pro ostatní? Poslechněte si celý rozhovor!
Autor:  Kateřina  Cajthamlová,  redakce
Pořad: Hubněte zdravě s Kateřinou Cajthamlovou  |  Stanice: Region - Praha a střední Čechy
Čas vysílání: čtvrtek 11:07  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Středočeský kraj
  D5 - 2.4km na trase Praha - Rozvadov; D5, km 2 směr Rozvadov, nehoda, neprůjezdný pravý jízdní pruh, Od 11.12.2017 20:35 Do 12.12.2017 00:00, nehoda; neprůjezdný pravý jízdní pruh; tvorba kolon vozidel; ...
  Od 11.12.2017 23:00 do 12.12.2017 02:05; v ulici Laurinova v obci Mladá Boleslav; nehoda; jízdní pruh uzavřen; náraz OA do sloupu VO, bez zranění.
  D11, mezi km 15.8 a 11, ve směru Praha, pomalu jedoucí vozidlo údržby, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 12.12.2017 07:40 Do 12.12.2017 11:00, údržba stromů a keřů, zdroj: ŘSD

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace