Tudy cesta nevede. Kateřina Cajthamlová vyvrací 10 největších mýtů o hubnutí

O hubnutí koluje řada mýtů a nepřesností - Foto: Fotobanka Stock.xchng

O hubnutí koluje řada mýtů a nepřesnostíFoto: Fotobanka Stock.xchng

Při hubnutí se potkáváme se spoustou informací. Všechny rady, které vyčteme na internetu nebo v magazínech, bychom měli konzultovat s lékařem, který přihlédne k našemu aktuálnímu zdravotnímu stavu. Co fungovalo u našich přátel, nemusí zabrat u nás. Doktorka Kateřina Cajthamlová sestavila žebříček 10 nejčastějších mýtů o snižování váhy.

Budu se cítit lépe, až zhubnu

Vzpomeňte si na období, kdy jste byli hubenější. Opravdu jste byli šťastní? Řada lidí, kteří toto říkají, má hubnutí jako svůj náhradní program místo řešení věcí, které je opravdu trápí. Vystresovaný člověk hubne podstatně hůř než člověk v pohodě. 

Potřebuji odkyselit organismus

Za překyselení organismu mohou dvě věci – nedostatek pohybu a hlubokého dýchání, tedy nevydýchávání kysličníku uhličitého, a nadužívání jednoduchých cukrů ve formě slazených nápojů a pamlsků místo jídla. Pokud snížíme příjem cukrů a přidáme pohyb, nepotřebujeme drahé odkyselovací přípravky. 

Čtěte také: Krevním vyšetřením by měla začínat a končit každá dieta

Zvládnu hubnout bez pohybu

Bez pravidelného pohybu nelze hubnout. Potřebují ho i lidé upoutaní na lůžko. Nejdůležitější je pohyb pro lidi, kteří ztloustli právě proto, že vysadili svůj typický druh pohybu. 

Jak poznat, že málo jíte?
- nemáte po celý den hlad a žízeň
- máte trávicí obtíže (chronická zácpa, žlučníkové obtíže, pach z úst, záněty žaludku a střev)
- máte pohybové obtíže (demotivace k pohybu, zadýchávání, spavost, dlouhá rekonvalescence po výkonu)

Zhubnu hladovkou

V dřívějších dobách se obézním pacientům předepisovala léčebná hladovka. Byli ovšem pod lékařským a laboratorním dohledem, dostávali infuze vitamínů. I půst měl vždy především duchovní rozměr, nikdy nesloužil k hubnutí. Hladovka, půst nebo nepravidelný přísun stravy vedou naopak k tomu, že tělo trénujeme na zachování tuků a trpí tím naše aktivní svalová hmota. 

Po bramborách a chlebu se tloustne

Chléb byl základní potravinou od dob rozvoje zemědělství, brambory od objevení Ameriky. Pokud jsou chléb a brambory součástí normálního jídelníčku, netloustne se po nich víc než po těstovinách, pizze nebo knedlících. Přílohy k jídlu jsou důležité a brambory i chléb se řadí k těm nejméně kalorickým a navíc neobsahují žádné tuky. 

Pití před jídlem snižuje chuť k jídlu

Pokud se napijeme místo jídla, hlad se naopak dostaví rychleji - Foto: Fotobanka  Freeimages

Pokud se napijeme místo jídla, hlad se naopak dostaví rychlejiFoto: Fotobanka Freeimages

Pokud se napijeme místo jídla, hlad se naopak dostaví rychleji. Rozředíme si totiž vnitřní prostředí a klesne nám glykemie. Lepší je jíst potraviny bohaté na vodu, tedy ne dlouho tepelně upravené. Ideálním základem velkého oběda je polévka. Tekutina, kterou přijmeme v jídle, se vstřebává lépe než čistá voda, kterou jídlo zapíjíme. 

Mořské plody obsahují mnoho cholesterolu

Některé mořské plody sice obsahují vyšší množství cholesterolu, ale také obsahují Omega 3 a Omega 6 nenasycené mastné kyseliny, které škodlivý vliv cholesterolu vyváží. Pozor jen na krevety, obsahují i nasycené mastné kyseliny a v kombinaci s cholesterolem mohou škodit. Podobný případ jsou i vejce – cholesterol v nich vyvažuje lecitin. 

Čtěte také: Pusťte se do jarního hubnutí s 10 radami Kateřiny Cajthamlové

Při hubnutí musíme být asketičtí

Chceme-li zhubnout, musíme se doživotně vyhýbat rychlému občerstvení, čokoládě nebo pamlskům! To je jeden z největších omylů při hubnutí. Pokud se začneme těmto nezdravým věcem vyhýbat, začneme po nich toužit. Další mýtus hovoří o tom, že celý týden musíme být hodní a o víkendu si „zahřešit“, což také není dobré. Vždy záleží na věku, výšce, hmotnosti, laboratorních výsledcích. Vyšší míra askeze se vyžaduje jen u alergiků, silných diabetiků nebo alkoholiků. Návštěva fast-foodu nebo řízek se salátem jednou za dva měsíce naše hubnoucí snahy nijak nenaruší. 

Ženy automaticky tloustnou po menopauze

MUDr. Kateřina Cajthamlová - Foto: Český rozhlas Region

MUDr. Kateřina CajthamlováFoto: Český rozhlas Region

Při menopauze se ženám mění hladina hormonů a klesá motivace k pohybu. Občas přechod doprovází i deprese nebo zdravotní obtíže. To jsou příčiny tloustnutí v tomto období. Bojovat můžete pravidelným odpočinkem, pravidelnou stravou a dostatkem nezatěžujícího pohybu. 

Džus je lepší než slazený nápoj

Sladkost 100% džusu odpovídá 10% slazenému roztoku. Tolik cukru v ovoci bychom nikdy přirozeně nesnědli. Ráno si k snídani můžeme dát sklenici džusu, ovšem předtím bychom měli vypít sklenici čisté vody a džus navíc nepít koncentrovaný, ale naředit vodou v poměru 1:2. Chceme-li se cukru vyhnout pomocí nápojů s umělými sladidly, odvádíme svému tělu medvědí službu – chuť na sladké totiž signalizuje, že tělu chybí glukóza. Pokud chuť uspokojíme umělým sladidlem, do dvou hodin dostaneme neodolatelnou chuť na sladké a tučné jídlo. Lepší je odvykat sladké chuti. 

Autor:  Kateřina  Cajthamlová,  redakce
Pořad: Hubněte zdravě s Kateřinou Cajthamlovou  |  Stanice: Region - Praha a střední Čechy
Čas vysílání: čtvrtek 11:07  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace