Daniela Krausová: Dítě s poruchou učení chce zažít úspěch

4. září 2012

S dětskou psycholožkou PhDr. Danielou Krausovou jsme mluvili o potížích, se kterými se mohou potýkat žáci ve škole.

Hovořili jsme o tom, co prožívají žáci na začátku nového školního roku. Probírali jsme, kteří z nich mohou mít problémy. Povídali jsme si o tom, jak jim mohou komplikovat život různé poruchy chování. Věnovali jsme se způsobům řešení těchto školních potíží.

Začátek nového školního roku nebývá jednoduchý. Například více než 80 procent matek cítí obavy, jestli ten kolotoč opět zvládnou. Nebývá pro ně snadné vše stihnout. Situaci v rodině může velmi usnadnit samostatnost školáka. S tou má ale řada dětí i dospívajících problémy.

Podle průzkumu agentury STEN/MARK až třetina matek přiznává, že nedokáže přimět své potomky k samostatnosti.

Odborníci v tomto směru radí, že je vhodné i menší děti zapojit do každodenních činností, které jsou schopny zvládnout. Když si pak tyto činnosti lépe osvojí a začnou je vnímat jako normální, přinese to nejen větší klid jim, ale i jejich rodiče mají o nějakou povinnost méně.

V průběhu školního roku mohou pak děti zápolit s celou řadou problémů. Mimo jiné mohou trpět některou specifikou poruchou učení, což může mít velmi negativní vliv na jejich výsledky ve škole.

Do této skupiny poruch patří mimo jiné dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie. Podle odhadů s nimi zápolí asi 4-5 % jedinců v populaci. Častěji je mají chlapci. Specifické poruchy učení nezpůsobují dětem potíže jen ve škole, ale i v jiných oblastech jejich života.

Bohužel mají také vliv na vývoj osobnosti dítěte, které často trpí pocity méněcennosti. Někdy mívají i další potíže, potýkají se třeba s poruchami spánku nebo nechutenstvím. Trpí tím, jak na ně někdy ve škole reagují spolužáci nebo učitelé. Děti se často obávají odmítnutí rodičů, což v nich vyvolává úzkost. Specifické poruchy učení se obvykle projeví hned po nástupu do 1. ročníku základní školy.

Přesné příčiny vzniku těchto poruch učení nejsou dosud známy. Předpokládá se, že existuje dědičný sklon k rozvoji těchto poruch. Podle odborníků poruchy způsobuje také odlišná organizace aktivit mozku. Vliv může mít i nepříznivé prostředí v rodině a vztahu rodičů ke škole.

Spustit audio