Přemysl Šoba, 1. místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin

2. říjen 2012

V úterý 2. října 2012 byl hostem pořadu „K věci“ 1. místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin Přemysl Šoba.

Moderátor Tomáš Pancíř s ním probral situaci kin ve středních Čechách, strukturu návštěvníků, nejoblíbenější filmové tituly letošního roku a digitalizaci kinosálů.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region, začíná další vydání pořadu K věci. Naším dnešním hostem je místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin Přemysl Šoba. Dobrý den, vítejte u nás.

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Dobrý den.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Začíná podzim, počasí se kazí, večery jsou delší, dřív se stmívá. Je to dobrá zpráva pro provozovatele kin, začínají vám, řekněme, třeba žně?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Žně asi ne, ale snad to bude lepší, než to bylo doposud. Léto obecně nebývá silnou sezonou v kině, s výjimkou letních kin. Letní kina, ta už teďka skončila a my doufáme, že se lidé, kteří teď na kina na několik měsíců trochu pozapomněli, tak že se vrátí

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Existuje takováto sezonnost, když se podíváte do minulých let, které období roku třeba kinům svědčí nejvíc?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Je to různé. A spíš než ta sezonnost si myslím, že to je podle nabídky atraktivních titulů a spíš třeba distributoři, ti na tu sezonnost věřili více, tak proto se obvykle silné tituly přes prázdniny nenasazovaly. Ale v minulém roce třeba Harry Potter to změnil a ukázalo se, že když je silný titul, tak lidé do kina přijdou, i když jsou prázdniny.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Zkrátka potom zkrátka nezáleží na počasí. Když říkáte, že rozhodují tituly, platí stále to, že fungují české filmy nebo se to přece jenom mění?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Doba se trochu mění i tady. Českých titulů je čím dál tím víc a lidí na ně chodí čím dál tím míň, to je hodně zevšeobecněné. Ale už to není tak, že by dva tři české tituly udělaly velkou část návštěvnosti. Už neplatí také to, že každý český titul bude kasovým trhákem. Takže i mezi těmi českými filmy a i mezi očekávanými blockbustery se občas stane, že něco nezafunguje, něco překvapivě zase zafunguje. Lidice - já mám pocit, že u toho nikdo nečekal, že to bude film, na který se bude tak chodit.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Když se podíváme na kina v České republice, tak je samozřejmě logicky můžete zařadit do dvou skupin. Moderní multiplexy a řekněme stará, byť ale často moderní, protože probíhají rekonstrukce jednosálová kina. Jsou velké rozdíly třeba v tom, kdo chodí do multiplexu a kdo chodí do těch jednosálových kin? Dá se něco takového vysledovat?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Vidíte, že jsem se ozval, protože už to neplatí tak, že to jsou stará jednosálová kina a moderní multiplexy. Moderní multiplexy nebo multiplexy přišly nově. Říká se, že s multiplexy se do kin vrátili diváci. Já si myslím, že to není pravda. V roce 90 až 93 chodilo do českých kin násobně víc lidí, než teďka a multiplex tu nebyl ani jeden. Pak došlo k takovému tomu asi logickému poklesu, čím víc filmů bylo v televizi, čím víc se začala zlepšovat záznamová technika, tak lidé do těch kin chodili méně a multiplex přinesl něco nového. Většinou je to spojeno s nějakým zařízením obchodním, krám konzumu je tam popcorn, přineslo to novou dimenzi. A skutečně to vybavení sedačky, promítačky, zvuk byl lepší. Ta jednosálová kina v posledních letech tou kvalitou, myslím, že multiplexy, ne všechna, ale velká část těch jednosálových kin multiplexy dohnala. A nabízejí něco jiného. Nabízejí individuální přístup tomu divákovi a některá třeba nabízejí tu popcorn, free zónu. Já si myslím, že si pak každý může vybrat. Že by se dalo úplně odlišit, kdo do kterého typu kin chodí, to asi ne, ale asi do toho multiplexu zajde rodina, která skutečně se vydá v neděli na takový ten rodinný nákup a završí to prostě pytlíkem popcornu.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kdo je vůbec typickým návštěvníkem kina v současné době? Jsou to rodiny nebo jsou to mladí lidé nebo naopak staří, kteří chodí z nostalgie, kdo to je?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Kdybych to měl posuzovat podle posledního měsíce, tak to jsou rodiny s dětmi. Prostě děti fungují nejlépe. Takže když je rodinný, potažmo dětský film Doba ledová, tak to můžete hrát 2 měsíce po premiéře a vždycky na to někdo přijde. Dřív se říkalo, že starší lidé nechodí do kina. Starší, ale myšleno třeba 50+, to už taky není pravda. Dřív se báli třeba lidé jít do kina kvůli tomu, že se budou pozdě vracet z představení a že na ulici není bezpečno. My u nás tenhle ten problém neregistrujeme. Máme představení pro seniory, je třeba to představení odpoledne. A když je zajímavý titul, tak přijdou i ti "starší".

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Fenoménem posledních let jsou 3D filmy. Pomáhá tenhle ten fenomén, pomáhá to přilákat další diváky?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
3D byla nová dimenze, třetí dimenze něco nového. To, že to v minulosti už se zkoušelo, ale masově se to rozšířilo až teďka. A je to skutečně to jediné, co při digitalizaci kina je v tom kině vidět jako nové. Nasadíte si brýle a vidíte to jinak. Fungovalo to, funguje a hlavně na tom principu je to něco nového, půjdeme se na to podívat. Já myslím, že každý druhý třetí obyvatel České republiky navštívil film Avatar, protože to byl ten zlom v tom 3D vnímání. A to si myslím, že přineslo tu návštěvnost. Postupem času to 3D ztrácí, trochu si to zavinili výrobci těch filmů, producenti, protože se kolikrát snažili naroubovat 3D i na něco, kde to 3D vůbec nemělo mít smysl a nemělo smysl, na tom plátně to vypadalo směšně, hloupě. Jenom to bylo dražší. Tak to si myslím, že tomu 3D efektu uškodilo. Ale obecně se dá říct, že 3D je skutečně to, co digitalizaci a vůbec zájem o kino v posledních letech, dvou třech hodně zvýšilo.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin Přemysl Šoba je dnešním hostem pořadu K věci Českého rozhlasu Region. Když se teď zaměříme na střední Čechy, jak jsme na tom v porovnání se zbytkem republiky? Máme těch kin spíše víc nebo míň?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Pokud to vidím dobře, tak na ten první pohled v té Praze a velké Praze, to má i v těch okrajových částech Prahy je k mému překvapení kin multiplexů pochopitelně, ale jednosálových kin digitálních jednosálových kin hodně. V tom prstenci středních Čech okolo v některých místech je až nečekaně bílých míst. Kina vždycky byla v každém městě, možná v každé větší vesnici. Myslím si, že každé město nad 5 tisíc obyvatel prostě historicky mělo kino. Teď se stává to, že některá kina zanikají. Možná právě i s tím přerodem té technologie a ta kina, která přežívají, která digitalizují, tak ty se na mapě směrem od Prahy na východ hledá velice těžko. Tam je prostě velká, velká proluka, Benešov a tím směrem okolo Sázavy. Netuším proč, ale tam ta kina nejsou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kolik potřebuje takové malé jednosálové kino lidí, kolik tam musí chodit lidí, aby se dokázalo uživit? Dá se to nějak zobecnit?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Dříve bylo takové pravidlo, že kino hraje od pěti lidí, možná posluchači to pamatují, že přišli do kina a říkali, musíte si koupit ještě 3 lístky, jinak nehrajeme. Spousta kin už od této praktiky upouští, protože samozřejmě tím odradí ty 2, kteří přišli, oni příště nepřijdou. Kdyby se to přepočítalo jenom na ty náklady, které jsou spojené přímo s tím promítáním, to znamená promítač, pokladní, nějaká energie, tak si myslím, že nanoléto kino bude okolo nějakých 20 diváků, ale z toho pocitu, že občas musím prodělat, abych příště vydělal, tak se prostě musí hrát i pro jednoho diváka.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
V posledních dvou letech se českými kiny šíří vlna digitalizace. Je to opravdu jediná možnost digitalizace, aby ta kina přežila?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Všechno tomu nasvědčuje. Všechno tomu nasvědčuje, protože filmový pás je krásný, nostalgicky na něj budeme všichni vzpomínat, ale Hollywood, který určuje, ať se nám to líbí, nebo nelíbí, určuje trendy v kinematografii, tak se prostě rozhodl, že chce ušetřit. A výroba té filmové kopie je drahá. Výroba digitální kopie, to je vlastně pár mega nebo gigabytů na hard disku, to je mnohem lacinější. Takže všechno nasvědčuje tomu, že filmový pás končí, budou jenom digitální kopie a bohužel zatím jenom digitální kopie v tom formátu DCI standartu, které potřebují k tomu, aby mohly být v kiny přehrány, poměrně drahá a náročná zařízení. A takové ty třetí varianty, že by se to promítalo z nějakých blue rayů a malých projektorů, zatím nejsou průchodné. Takže velká digitalizace vypadá, že je jediná cesta k tomu, aby kino mohlo žít.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Na čem vůbec fyzicky ty digitální filmy jsou? To vztahujete v kině z internetu nebo to chodí na flashkách nebo na čem to je?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Těch dat je hodně, skutečně jsou to gigabyty. U jednoho filmu sítě zatím ještě nejsou tak rychlé, aby ten film by se stahoval mnoho, mnoho hodin, možná dní. Takže zatím to chodí na hard disku, malý hard disk v malém kufříčku, tak jako chodily dřív filmové kopie v těch velkých zelených přepravkách, tak teď chodí hard disky. Některé věci jako thrillery, upoutávky se stahují po internetu. No, a teď se chystá další taková mírná změna v tom, že by se ty filmy stahovaly satelitní cestou. Zase jediná motivace k tomu, jak ušetřit.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste říkal, že tedy filmový pás pravděpodobně skončí jenom v našich vzpomínkách a v muzeích. Znamená to tedy, že skutečně kina, která nebudou digitalizována, budou muset skončit, nebo hrát jenom filmy, které zkrátka už byly před lety hotové? Opravdu to tak bude?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
No, to se mně ptáte na věci, jestli to tak bude. Všechno to tak vypadá, že to tak bude. Jakou dobu ještě bude pokračovat takovéto přechodné období, které pomalu končí, už je řada titulů, které v České republice vůbec nejsou na pětatřicítkových kopiích dostupné. Že to je škoda a že by možná stálo za to najít nějakou cestu, jak pro kina, která logicky nemohou dát teďka milionovou částku na digitalizaci, tak jak ji udržet při životě tím, že by alespoň u některých titulů ty kopie ještě nějakou dobu byly. Tu třeba hledáme i v naší asociaci. Ale zatím to nevypadá příliš nadějně.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Co to bude znamenat třeba pro letní kina? Hrozí zánik letních kin v Česku?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Pro letní kina jsou do rakve dva hřebíčky. Ten první už dlouholetý letní čas, v okamžiku, kdy v létě máte s letním kinem začínat ve 22:00 a ono ještě trošku svítí sluníčko nebo je světlo a musíte čekat, takže čím později začnete, tím je to samozřejmě pro diváka nepříjemnější. Takže letní čas a digitalizace, protože koupit do města do letního kina, které hraje tři čtyři měsíce, tuto digitální technologii, je poměrně neekonomické. Některá města, někteří provozovatelé to řeší tím, že mají jedno zařízení, které stěhují na zimu, jaro a podzim do pevného kamenného kina a na léto do letního kina.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Zároveň s digitalizací, tak jak probíhá, tak také v kinech roste vstupné. To je tím, že provozovatelé tím splácejí tu technologii nebo je tam třeba i diktát distributorů? Kdo vůbec tu cenu určuje?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Cenu bohužel a podle mě nesprávně určuje distributor. Distributor, který tou digitalizací měl ušetřit a ušetří, tak diktuje vyšší ceny těm, kteří si tu digitální technologii zaplatili. Jsem si vzpomněl na legendárního Šimka a Grossmanna, jak ta tramvaj s nimi nabourala a průvodčí jim prodala nový lístek, protože přerušili jízdu. Takhle se k nám chovají distributoři. Vy jste si za svoje peníze koupili nebo za městské peníze se státní podporou koupili digitální technologii, tak teď budete vybírat větší vstupné, protože my z toho chceme mít stále jakoby větší podíl.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že opravdu to vstupné stanoví distributor, nebo on stanoví minimální vstupné.

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Minimální vstupné ve výši, kdy se vlastně pro jednosálová kina stává to minimální vstupné tím předepsaným vstupným a bohužel zatím není s některými distributory dohoda o tom, že by to vstupné mělo reflektovat i nějakou sociální nebo ekonomickou úroveň toho daného regionu. Poslední příklad, nový český film Ve stínu a distributor určí dva týdny od premiéry minimální vstupné ve výši 140 korun, je to český 2D film, to je dražší než před dvěma roky byl Avatar jako 3D film.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A není to velký rozdíl oproti multiplexům, které jsou? Jak se to projevuje na návštěvnosti, projevuje se to tak, že lidé přestávají chodit nebo že klesá návštěvnost?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
To se těžko pozná, protože my nemůžeme vyzkoušet ten stejný film za stovku a stejný film za 150. Takže ono...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale přesto nějaké zkušenosti máte. Řekněme, že Ve stínu je v tuto chvíli hlavní trhák český sezony, recenze vycházejí dobře, píše se o něm v podstatě všude, ať člověk chce, nebo nechce, tak se s ním setkává. Podobné trháky ale můžeme najít určitě i v minulé sezoně. Když to srovnáte, projevuje se to?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Já myslím, že se to projevit musí, protože pokud by nebyla citlivost zákazníka na cenu, tak bychom za pivo už teďka platili 80 korun, možná v některých restauracích tady v Praze se 80 korun za pivo platí. Ale normální cena to určitě není. Takže čím dražší, tím méně lidí chodí a tím to samozřejmě láká se k tomu filmu dostat nějakým způsobem než tím legálním. A technicky to je velice jednoduché.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tím mi nahráváte, samozřejmě na pirátství se nelze nezeptat. Sledujete rok od roku, že ubývají návštěvníci kvůli pirátství?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Tam je to mezi tou mladou generací, která vždycky patřila mezi ty jako hodně důležité segmenty návštěvnosti, tak tam skutečně ten podíl pirátství nebo to, co vlastně to pirátství odvádí, je hodně velký. Patří to trochu možná i k nějaké generační zpovědi. Přece jako nebudu za něco platit, když to mohu mít zadarmo a můžu to mít první. A když to mám, tak to ještě sdělím ostatním. A čím vyšší cena je, tak tím samozřejmě ta motivace k tomu ten film někde stáhnout nebo i uložit je vyšší. Já myslím, že si tím prošli hudební vydavatelství, která za cédéčka vlastně chtěla 300, 400 korun a pak už neprodala téměř žádná. Nerozumím tomu, proč by český filmový průmysl, kinematografie, proč se musí vydát touto slepou cestou. Znovu proč nejdřív budeme zdražovat tak, až nám nikdo chodit nebude a pak budeme ty filmy vydávat za 39 korun v levných knihách. Chceme to?

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste mluvil o tom, že s digitalizací se samozřejmě zlepšuje kvalita i těch jednosálových kin. Na druhé straně ale také se zlepšuje kvalita televizí, jsou dostupnější, jsou už 3D televize a jsou stále širší a větší uhlopříčky. Projevuje se třeba i tohle to na zájmu lidí, jak chodí do kin?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Určitě se to nějakým způsobem projevit musí. Myslím, že třeba ale 3D technologii na televizi, abyste se díval a měl nos 10 centimetrů od té obrazovky, aby ta hloubka toho vjemu byla alespoň trochu zajímavá, že to není ta cesta. A co nikdy nebude fungovat při takovýchto domácích projekcích, je ta sdílená síla společného kulturního zážitku. Proto se chodí na kapely živě, proto se bude chodit i do kin, byť to tam s tou živostí není tak žhavé, ale přece jenom když se na komedii díváte s plným kinem a s tím kinem se smějete, tak je to úplně jiný zážitek, když na to koukáte sám, máte lahváče na stole a odskakujete vlastně, kam potřebujete. Takže já si myslím, že ta televize nebude nikdy nějakou fatální hrozbou pro kino. Ale samozřejmě nějaké diváky to odtahuje.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Do kin se dostávají v poslední době čím dál častěji nejenom filmy, ale také přenosy nejrůznějších jiných kulturních záležitostí od opery přes divadelní představení. Dokonce i fotbal se promítal v kinech. Věříte, že třeba to může být také záchrana kin?

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Záchrana ne, ale jako dodatkový zdroj a právě pro to ještě větší vnímání kina jako toho multikulturního stánku, kde se nehrají jenom krváky a pohádky, ale kde se skutečně může jít na operu, může se jít na činohru, na olympiádu. To si myslím, že jako dodatkový zdroj a význam pro kino je důležité.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říká Přemysl Šoba, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin, který byl dnešním hostem pořadu K věci. Díky, že jste byl tady u nás, zase někdy na viděnou, na slyšenou.

Přemysl ŠOBA, místopředseda představenstva Asociace provozovatelů kin
--------------------
Já děkuju a těším se, že přijdete do kina.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí i Tomáš Pancíř.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio