Zbytečných výjezdů přibývá. Někteří pacienti volají záchranku, aby nestáli frontu

4. duben 2017

Záchrankám ve Středočeském kraji přibývá každý rok výjezdů, závažné případy ale klesají nebo stagnují. Jak pacienti zneužívají tísňové linky a jaké jsou počty zbytečných výjezdů, prozradil ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Martin Houdek.

Počet výjezdů záchranné služby stoupnul ve středních Čechách oproti předloňsku ze 107 tisíc na 108 tisíc. Podle Martina Houdka je ovšem alarmující, že ubývá závažných diagnóz. Cévních mozkových příhod bývá každý rok přibližně okolo 3 000, v loňském roce jich bylo dokonce 2 600. Dochází k přibližně 2 000 infarktům myokardu, v loňském roce jich bylo 1 800.

„Nebráníme se práci, kdykoliv má pacient jakoukoliv pochybnost, ať zavolá na naše operační středisko, na 155. A my posoudíme jeho výzvu, jestli tam pojedeme nebo nepojedeme, nebo ho překlopíme na naše call centrum, kde mu poradíme, jak zdravotní stav řešit. Čili říkáme, vždycky zavolejte, pokud máte pochybnosti, ale zachovávejte si zdravý rozum. Když si vyvrknete kotník na fotbale, kde je pět lidí autem, tak proboha nevolejte záchranku a hoďte člověka do auťáku a odvezte ho na nejbližší chirurgii nebo ortopedii. Upřímně řečeno, to je otravování záchranné služby, stává se to dnes a denně.

Středočeský kraj má největší počet výjezdových skupin a výjezdových základen, prakticky už proto údajně nelze počty zvyšovat. Jedná se vždy o disciplinovanost pacientů. V loňském roce například středočeská záchranná služba evidovala dvě osoby, ke kterým provedla kolem 160 výjezdů. Obrana proti zbytečným výjezdům je přitom komplikovaná, jelikož pacienti umí nemoci popisovat velice sugestivně.

Martin Houdek, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje

„Naše operační středisko přijme asi 300 tisíc telefonátů, z nichž odfiltrují přibližně dvě třetiny, Ale musím upozornit, že lidé se stávají čím dál tím více vzdělaní v tom, co mají říct do telefonu. Takže řeknou to, co není tak úplně pravda, abychom museli přijet. Zaznamenáváme i případy, kdy lidé, kteří jsou objednáni na pravidelnou kontrolu na nějakou odbornou ambulanci, si zavolají předtím záchranku, aby nemuseli stát frontu. Protože my jako záchranka máme vždycky přednost a pacienta předáváme přednostně. Takže on řekne, že se mu zhorší akutně chronické problémy, zavolá si záchranku, má levné taxi. A kromě toho ještě nečeká v čekárně.“

Kolik chybí u Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje lékařů? A jak se vyvíjí situace ohledně nových záchranných vozů? Poslechněte si celý rozhovor!
Spustit audio