Zkažené potraviny můžete reklamovat. Nezbytná je rychlost

Určitě jste to už někdy zažili. Šli jste do prodejny potravin a koupili si něco k jídlu nebo k pití. Poté, co jste přišli domů, jste ale zjistili, že je výrobek prošlý, nebo dokonce zkažený. Případně to dopadlo ještě hůř a po zkonzumovaném nákupu vám bylo špatně. Co s tím?

O tom, jak reklamovat závadné nebo nevyhovující zboží, máme vesměs dost jasnou představu. U jídla a pití ale většinou o něčem takovém ani neuvažujeme a mávneme nad tím rukou. To bychom ale neměli.

Potravinářský výrobek, který si koupíme, může být prošlý, zkažený, plesnivý anebo může obsahovat alergeny, které ovšem nejsou uvedeny na obalu.

„Záruka se u potravinářského výrobku vztahuje na jeho kvalitu, na jeho konzistenci, na vizuální a chuťové požadavky a na kvalitu a stav obalu,“ vyjmenovává mluvčí bezplatného poradenského portálu Poradna věřitele.cz Mgr. Kateřina Procházková.

Kromě složení výrobku musí být na obalu uvedeno i datum spotřeby. Může mít dvě různé formy: „Minimální trvanlivost do (datum)" anebo „Spotřebujte do (datum)“.

Čtěte také

„Výrobky s minimální trvanlivostí jsou potraviny, které mají trvanlivý charakter, například konzervy, rýže, těstoviny a podobně. A ty se mohou prodávat i poté, co vyznačená lhůta již prošla, ale musí být vystaveny na zvláštním místě, tedy jinde, než se běžně prodávají, a musí být viditelně označeny, že jsou prošlé,“ vysvětluje Kateřina Procházková.

Oproti tomu jsou potraviny s informací Spotřebujte do čerstvé, patří mezi ně salámy, sýry, mléko a další. Po uplynutí uvedené lhůty se prodávat nesmí.

Potraviny v supermarketu

V případě reklamace potravin samozřejmě platí: čím dříve, tím lépe. Na reklamaci potravin běžného charakteru má zákazník lhůtu osmi dní. U rychle se kazících potravin, jako jsou zákusky nebo chlebíčky, je to pouze 24 hodin. Nezbytná je samozřejmě účtenka, kterou by si zákazník po tuto dobu měl uschovat. Dokázat nákup ve zmíněné prodejně je možné také dokladem o zaplacení platební kartou.

Reklamace závadné, zkažené nebo prošlé potraviny by měla být vyřízena hned na místě, maximálně do tří dnů, pokud by šlo o něco obzvlášť komplikovaného.

Pokud v prodejně s reklamací nevyhoví anebo zákazník nesouhlasí s tím, jak byla reklamace vyřízena, může se obrátit se stížností na některý z kontrolních úřadů.

„Státní zemědělská a potravinářská inspekce kontroluje jakost, zdravotní nezávadnost a značení potravin rostlinného původu. Státní veterinární správa kontroluje potraviny živočišného původu. Česká obchodní inspekce v oblasti potravin kontroluje pouze způsob, respektive poctivost prodeje,“ dodává Kateřina Procházková.

Spustit audio