2. května  2012 v 12:00  rubrika: Poznávej

Párek dinosauřích blech

„Dinosauří blechy“ – podle paleontologů vůbec nejstarší známý hmyz tohoto typu - Foto:  Oregon State University

„Dinosauří blechy“ – podle paleontologů vůbec nejstarší známý hmyz tohoto typuFoto:  Oregon State University

Vědci objevili nové fosilie dvou druhů hmyzu podobného blechám. Žily během jury a křídy a pravděpodobně se živily krví dinosaurů.

„Dinosauří blechy“ Pseudopulex jurassicus a Pseudopulex magnus jsou podle paleontologů vůbec nejstarším známým hmyzem tohoto typu. Byly asi 10x větší než obyčejné psí blechy a jejich bodnutí muselo být stejně bolestivé jako píchnutí podkožní jehlou. Není vyloučeno, že jsou předkem současných blech, ale mnohem pravděpodobnější je, že patří k odlišné a dnes již vymřelé vývojové linii. Měly měkké tělo, které na rozdíl od dnešních blech nebylo zploštělé ze stran, ale shora. Připomínalo proto spíš klíště nebo štěnici.

„Dinosauří blechy“ - Foto:  Oregon State University

„Dinosauří blechy“Foto:  Oregon State University

Všechny současné blechy parazitují na teplokrevných obratlovcích. 94 % z asi 2300 známých druhů blech přitom saje krev savcům, zbytek parazituje na ptácích. Druhohorní rod Pseudopulex má však výjimečnou anatomii, která naznačuje, že jejich potravou byla krev dinosaurů. Své bodavě sací ústní ústrojí tyto blechy zřejmě zabodávaly mezi jednotlivé šupiny. Dlouhými končetinami s drápky se přitom mohly přidržovat okrajů jednotlivých šupin a přimknout se tak těsně k tělu svého obrovského hostitele.

Zdroj: Science Daily, Current Biology

Autor:   redakce ČRo Leonardo

• 25. července  2012 v 15:31     Audio  rubrika: Poznávej

Co je to doping a co všechno může způsobit?

Ve čtvrtek slavnostně začnou 30. Letní olympijské hry. Až do 12. srpna bude na 18 tisíc sportovců ve 26 disciplínách svádět souboje v hlavním městě Velké Británie Londýně.

• 24. července  2012 v 11:20     Audio  rubrika: Poznávej

Děrné štítky: Atari, Samsung, Twitter a internet

V rubrice Děrných štítků zavzpomínáme na počátky informačních technologií, prozradíme, jak chce sociální síť Twitter přitáhnout více uživatelů, zastavíme se na Mezinárodní vesmírné stanici a také u výsledků prodejů...

• 23. července  2012 v 20:00     Audio  rubrika: Poznávej

S mikrofonem za projektem Prazelenina

S mikrofonem jsme se vydaly do komunitní zahrady v pražských Holešovicích. Obyvatelé hlavního města si tady můžou vypěstovat vlastní zeleninu anebo si jen odpočinout od městského shonu s lopatkou v ruce.

Anketa