Trénování paměti není otrava!

29. říjen 2013

Na podzimní období, kdy je příroda spíš v útlumu, jsme v magazínu Druhý Dech připravili seriál trénování paměti. Právě proto, abychom se nepoddávali letorám nebo depresím a veselou i zajímavou aktivitou se udržovali ve stavu duševní svěžesti.

Trénování paměti připravujeme ve spolupráci s Lenkou Maťhovou a Kateřinou Kosovou. Obě jsou zkušenými lektorkami a v několika setkáních na vlnách stanice Českého rozhlasu České Budějovice si spolu s nimi mohou i posluchači procvičit mozkové závity.

V prvním díle jsme se naučili rozdělovat řadu pojmů, které je třeba si zapamatovat do kategorií. Máme-li totiž nesourodou řadu položek kartáček, jablko, lehátko, pasta, peřina, pomeranč, mýdlo, meloun, polštář, je vhodné rozdělit si ji do třech skupin po třech předmětech:

• hygienické potřeby (kratáček, pasta, mýdlo)
• ovoce (jablko, pomeranč, meloun)
• lúžkoviny (lehátko, peřina, polštář)

Pokud právě takto skupinu položek v mysli roztřídíme a zapamatujeme si i ten fakt, že pracujeme se třemi kategoriemi o třech položkách, ukotvíme si v mozku všechny pojmy a získáme i klíč k jejich vybavení.

Dalším úkolem prvního společného tréniku paměti bylo vytvoření krátké povídky s použitím slov začínajících na hlásku el.


Například:
Lásky lačný Luboš ladí loutnu. Lehkým laskáním levačkou loudí libé legato. Lechtivé Lisztovo largo láká lékařku Lenku. Lásku léčím lékořicí, lamentuje loutnista. Lascivní ligatury Lence lichotí. Líbala-li Luboše, leda letmo, líčila loni Ladě, leč lhala. Líbala ledaskoho. Loni léčila libido lodivoda Ládi, letos lakuje Luboše. Líně leží, laškuje, lízne Lubošovi lambrusco lihem.

autor: Ivan Studený
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.