V Olomouckém kraji se lidé loučí s železničními jednotkami zvanými Tornádo či Pantograf

20. duben 2024

Na české železnici končí pravidelný provoz elektrických jednotek řady 460 přezdívaných Tornádo. Fanoušci i zaměstnanci železnice se s nimi loučí tento víkend při nostalgických jízdách na vybraných tratích v Olomouckém kraji. 

Elektrické jednotky řady 460 lidé znají také pod přezdívkou Pantograf. Vyráběla je vagónka ve Studénce a elektrickou výzbroj dodával podnik Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vlaky mají zhruba padesátiletou historii. 

Interiér vlaku zvaného Tornádo či Pantograf

Poslední linkou s pravidelným nasazením byla trasa Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.

O tomto víkendu mají lidé podle zástupců Českých drah poslední oficiální příležitost svézt se s jednotkami řady 460. Jeden z vlaků se už zítra vydá do železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově a poslední jednotky v Olomouci zasáhnou do provozu už jen jako výpomoc v případě nedostatku nových vlaků RegioPanter. I tato výpomoc by ale měla do léta skončit.

Kabina  vlaku zvaného Tornádo či Pantograf

Z tratí pak letos zmizí i větší počet dalších starších lokomotiv a vozů. Počítá se se zachováním muzejních vozidel z vyřazených typů právě ve sbírkách Národního technického muzea, Muzea Českých drah, popřípadě u různých spolků a dalších organizací, které projeví zájem o odkoupení vyřazených vozidel. Podstatná část vlaků ale zamíří do kovošrotu, aby se stala surovinou pro výrobu nových moderních vlaků.

Více se dozvíte z rozhlasové reportáže.  

Spustit audio