Vda a technika - archiv

AKTUALIZACE TOHOTO WEBU JE UKONEN.
Tuto strnku jsme pesunuli do Archivu web Ro.
Uveden informace proto nemusej bt aktuln a nkter soubory mohou bt nedostupn.

Hledání klíčků k automobilu je minulostí

Milan Bauman  12.04.2000

Auta naváděná internetem a vodíkový pohon - to byly dvě největší novinky letošního ženevského autosalonu. Ale i ostatní mezinárodní automobilové výstavy, mimo jiné loňská IAA 99 ve Frankfurtu nad Mohanem, naznačují, že projekty osobních automobilů dneška i blízké budoucnosti se vydávají zcela novými cestami. 

Ochranné vaky, tedy airbagy, se nyní projektují i tam, kde ještě nedávno po nich nebylo ani vidu, ani slechu. Mimo jiné k nohám řidiče. Během srážky automobilu lze tak nyní účinně chránit i tento prostor. Airbag na nohy je koncipován tak, aby po jeho uvolnění (během necelých 10 milisekund reakční doby) byla nejprve vytlačena z ohrožené oblasti levá noha. Vzápětí je zvednuta pravá noha z pedálu a také ji stabilizuje airbagový vak. V pokusných vozidlech byl airbag na nohy zabudován do rohožky na podlaze. Lze očekávat, že airbag na nohy se bude během dvou let montovat do sériově vyráběných vozidel.

Užitečným, samočinně reagujícím prvkem pro bezpečnou a klidnou jízdu, se může stát radarový snímač, který udržuje bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel a upravuje rychlost jízdy vozidla podle dopravní situace. Do celého systému je napojena jak funkce motoru, tak i funkce brzd. Jejich součinností se dosáhne plynulé regulace jízdy podle jízdních podmínek, aniž by byl nutný zásah řidiče. Objeví-li se dejme tomu během jízdy na dálnici pomaleji jedoucí vozidlo v jízdním pruhu před vozidlem s radarovými senzory, sníží se kombinací brzdného momentu motoru a účinkem brzd vlastní rychlost, která se pak plynule udržuje po dobu, kdy vozidla jedou za sebou. Pokud první, pomaleji jedoucí vozidlo, odbočí a ztratí se ze zorného pole radaru, radarový systém uvede rychlost vozu zpět na původně navolenou hodnotu. Dodejme, že vše je sice automaticky ovládáno spínacími a indikačními prvky, ale individuální rozhodování člověka je nadřazené nadautomatickou funkci.

Mikrovlnný radarový automobilový systém pro rozeznávání blízkého okolí pokrývá úhel 360 stupňů, může snadno dohlédnout až na vzdálenost 150 metrů a jeho "neviditelné oko" monitoruje všechny strany během manévrování, takže upozorní řidiče na jakoukoliv překážku, která by mohla uniknout jeho pozornosti.

Jak už jsme uvedli v titulku příspěvku, rovněž hledání klíčků k automobilu je minulostí, neboť je začínají elegantně nahrazovat bezkontaktní čipové karty. První zamykací a bezpečnostní technologie založená na čipové kartě je k dispozici pro některé špičkové modely už od loňského roku a zájem zákazníků zdaleka předstihl původní očekávání. Kartu stačí mít pouze někde u sebe, dejme tomu v tašce, a vše ostatní už vykoná automatika: rozhodne, zda vás vpustí či nevpustí do vozidla, deaktivuje bezpečnostní imobilizér a pak dokonce nastartuje motor. Chceme-li nasednout, prostě vezmeme pouze za kliku. K nastartování motoru stiskneme určené tlačítko. Opuštění automobilu je stejně jednoduché: Stisknutím tlačítka vypneme motor, aktivujeme imobilizátor a uzamkneme řadicí páku. Dveře se uzamknou krátkým dotekem na kliku. Kontrolní systém také upozorní na zapomenutí karty v automobilu.

Od roku 2001 až 2002 mají být v sériové výrobě rovněž uplatněny některé multimediální novinky. Na bázi jediného univerzálního systému by měly umožnit družicovou navigaci vozidla, s jejich pomocí bychom si na malém palubním monitoru měli zajistit ubytování, vyvolat nejnovější vzkazy a elektronickou poštu ze svého pracoviště či surfovat po internetu. Stejný vývoj, který ovlivňuje svět mobilních telefonů, tedy nyní zasahuje i do interiérů nově konstruovaných vozidel.


 

Nachzte se

v tematickm okruhu: Tmata
na webu: Vda a technika - archiv

DÁLE V RUBRICE


Archiv

RSS  |  MAPA SERVERU  |  KARIRA  |  KONTAKTY  |  ENGLISH  (c) 2000 - 2018 esk rozhlas