Vda a technika - archiv

AKTUALIZACE TOHOTO WEBU JE UKONEN.
Tuto strnku jsme pesunuli do Archivu web Ro.
Uveden informace proto nemusej bt aktuln a nkter soubory mohou bt nedostupn.

Pravěké hlubokomořské komíny

Martina Otčenášková  26.07.2007 14:03

Před dvěma lety vědci v severní Číně vykopali několik stovek fosilních hydrotermálních komínů, označovaných jako černí kuřáci. Výsledky zkoumání těchto útvarů podporují teorii, že život na Zemi vznikl na mořském dně.

Pohled dovnitř "černého kuřáka" - Autor: WHOI
Pohled dovnitř "černého kuřáka"
Autor:    WHOI

Černý kuřák (anglicky black smoker chimney) své jméno dostal podle tmavého zbarvení vyfukované vody, za což může přítomnost různých sulfidů. Hydrotermální komíny vznikají za situace, kdy se do puklin zemské kůry dostane mořská voda. Ta se v blízkosti rozžhavených hornin přehřívá a k povrchu mořského dna se vrací jako hydrotermální vřídlo. Kolem něj vlivem okolní chladné vody krystalizují nerosty a vytvářejí vysoký komín.

Komíny z Číny jsou nejstarší (1,43 miliardy let) a také největší (téměř 1 metr vysoké), jaké kdy byly objeveny. Jejich velikost umožní vědcům studovat pravěké hydrotermální procesy a jejich vztah ke vzniku života. Dosavadní zkoumání těchto komínů už přineslo objev pravěkého mikroba, který žil na okrajích komínů a energii získával ze sulfidů různých kovů.

Tento nález podle zprávy ze Saintlouiské univerzity ukazuje, že první formy života mohly vzniknout v hydrotermálních komínech. Tam se měly ukrývat až do doby, kdy se podmínky na povrchu Země staly natolik příznivými, že umožnily osídlení souše.

Nachzte se