Vda a technika - archiv

AKTUALIZACE TOHOTO WEBU JE UKONEN.
Tuto strnku jsme pesunuli do Archivu web Ro.
Uveden informace proto nemusej bt aktuln a nkter soubory mohou bt nedostupn.

Oprava Hubblova dalekohledu? Už aby to bylo!

Petr Kubala  14.7.2008
Logo mise STS-125 - Autor: NASA
Logo mise STS-125
Autor:    NASA

Astronomové se už nemohou dočkat, až bude opravena vlajková loď světové astronomie. Legenda mezi legendami, Hubblův kosmický dalekohled (HST), pracuje na oběžné dráze od dubna 1990. V říjnu letošního roku k němu mají odstartovat na palubě raketoplánu Atlantis kosmičtí opraváři.

Již 8. října má na jedenáctidenní misi s označením STS-125 odstartovat raketoplán Atlantis. Cílem kosmického korábu tentokrát nebude Mezinárodní kosmická stanice (ISS), ale legendární Hubblův kosmický dalekohled (HST). Úkolem sedmičlenné posádky bude opravit tohoto veterána světové astronomie a prodloužit jeho akceschopnost o několik let.

Prodloužení životnosti nejméně o pět let

Posádka dopraví k HST novou kameru Wide Field Camera 3, která nám pomůže ještě lépe studovat vzdálený vesmír v rozličných vlnových délkách od blízké ultrafialové, přes viditelnou až po blízkou infračervenou oblast. Dalším novým přístrojem je spektrograf Cosmic Origins Spectrograph. Z jeho pomocí budou vědci zkoumat chemické složení vzdálených nebeských objektů. Nejdůležitějším nákladem ale bude šest nových gyroskopů. Jedná se o obří setrvačníky, udržující stabilitu dalekohledu v kosmickém prostoru. K tomu, aby mohl pracovat, potřebuje dalekohled alespoň tři. Gyroskopy se po čase porouchají a je potřeba je vyměnit.

Hubblův dalekohled na oběžné dráze - Autor: www.space.com
Hubblův dalekohled na oběžné dráze
Autor:    www.space.com

Výměny se dočká také baterie a tepelná izolace. Oprava HST by měla prodloužit jeho životnost nejméně do roku 2013. K HST bude připevněna také speciální nadstavba, která jednou umožní kontrolované navedení dalekohledu do vrchních vrstev atmosféry, kde shoří. Celkem je naplánováno pět výstupů do kosmického prostoru. V případě potřeby může proběhnout ještě šestá vesmírná vycházka. Oprava HST není pro astronauty nic jednoduchého. Pro představu: zkuste doma něco opravovat šroubovákem, na ruce si přitom navlékněte ty nejtlustší rukavice, které najdete... Stále na tom bude stokrát lépe než astronauti. Když vám šroubovák nebo šroubek upadne, najdete ho na zemi, astronautům nevratně uplave v kosmickém prostoru.

Jedno je jisté, až Atlantis od Hubblova dalekohledu odletí, zanechá ve vesmíru modernější astronomický přístroj. Astronomové jsou proto už celí nedočkaví, až začne Hubblův dalekohled po opravě pozorovat.

Posádka raketoplánu Atlantis (STS-125) - Autor: NASA
Posádka raketoplánu Atlantis (STS-125)
Autor:    NASA

Poslední servisní mise přitom měla namále. Po tragické nehodě raketoplánu Columbia v roce 2003 byla z bezpečnostních důvodů zrušena. Do tepelného štítu Columbie při startu narazil kus izolační pěny z vnější palivové nádrže, o čemž neměl na Zemi tehdy nikdo ani tušení a raketoplán se sedmi astronauty se při návratu atmosférou rozpadl. Od té doby přijala NASA řadu opatření, ale kdyby došlo k podobnému problému jako u Columbie, nemohla by se posádka Atlantisu uchýlit na palubu Mezinárodní kosmické stanici. Ta obíhá kolem Země pod jiným sklonem a v jiné výšce než HST a raketoplán se k ní nedostane.

Druhý raketoplán bude v pohotovosti

Hned první mise po Columbii nedopadla dobře, kusy izolační pěny znovu odpadly, další mise ale již probíhaly dobře a byla přijata řada opatření. Start bedlivě sledují kamery a na raketoplánu jsou umístěna čidla, zaznamenávající kolizi i s malými objekty. Po navedení na oběžnou dráhu a před přistáním kontroluje posádka tepelný štít pomoci speciálního nástavce s kamerou a lasery. Kromě toho si při letech k ISS astronauti vyzkoušeli na vzorcích opravu tepelného štítu. Misi k HST navíc od svého jmenování podporuje současný šéf NASA Michael Griffin.

Jako pojistka pro nejhorší případy bude během startu Atlantisu připraven na vedlejší startovací rampě 39B záložní kosmický koráb. V případě problémů se během několika dní může rozběhnout záchranná mise.

Osmnáct let pozorování z oběžné dráhy

HST při servisní misi v prosinci 1999 - Autor: www.space.com
HST při servisní misi v prosinci 1999
Autor:    www.space.com

Hubblův dalekohled byl vypuštěn z nákladního prostoru raketoplánu Discovery 25. dubna 1990. Několik týdnů poté byla při testech zjištěna velmi nepříjemná závada. Zjistilo se, že primární zrcadlo je mělčí, než by mělo být. Vzniklá sférická aberace se sice dala eliminovat využitím softwaru, ale úpravami utrpěly méně jasné objekty a kvůli nim byl Hubblův dalekohled vypuštěn. Objevily se i další problémy a tak byl dalekohled v hodnotě až 1,5 miliardy dolarů praktický k ničemu. Nemluvě o tom, že NASA měla z ostudy kabát. Špatně vyrobené zrcadlo by odhalily testy, kdyby ovšem proběhly jak měly, respektive kdyby proběhly vůbec. Dne 2. prosince 1993 startuje na misi STS-61 raketoplán Endeavour s cílem závady na dalekohledu odstranit. HST dostal "brýle" a začal s plnohodnotným výzkumem vesmíru.

Když byl HST navrhován, bylo jeho hlavním úkolem zjištění Hubblovy konstanty s přesností na deset procent. Na základě této konstanty lze určit stáří vesmíru. Nakonec se ale HST proslavil spíše jinými objevy. Jedním z nich je projekt Hubblova hluboká pole (HDF). Dalekohled téměř sto hodin mapoval ve čtyřech filtrech dvě oblasti na obloze o výměře asi 4 čtverečních minut. První měření se prováděla v prosinci 1995 v souhvězdí Velké medvědice v oblasti, kde se nenalézá žádná jasnější hvězda. Pojmem "jasnější" se v tomto případě myslí objekt o jasnosti větší než dvacet magnitud, což jsou objekty dostupné jen velkým dalekohledům.

Opravu trénují astronauti v bazénu - Autor: NASA
Opravu trénují astronauti v bazénu
Autor:    NASA

Druhým místem pozorování pak bylo souhvězdí Tukana na jižní obloze, kde HST pátral v říjnu 1998. Na složeném barevném snímku bylo odhaleno 300 galaxií a na snímku z Velké medvědice dokonce plných 3000! Kdyby chtěl HST tímto způsobem prohlédnout celou oblohu, trvalo by mu to neuvěřitelných 900 000 let a odhalil by při tom asi 125 miliard galaxií!
HST také během své mise pořídil úchvatné snímky celé řady galaxií, mlhovin, hvězdokup a dalších objektů, objevil několik exoplanet a u jedné z nich dokonce zkoumal atmosféru. Jako správný patriot nezanevřel ani na svou domovinu. Na internetu můžete najít úchvatné snímky Jupiteru a Marsu. Nejcennější jsou snímky Jupiteru z července 1994, kdy HST zaznamenal dopad komety Shoemaker-Levy 9 do atmosféry planety.

Primární zrcadlo Hubblova dalekohledu má průměr 2,4 metru. Samotný dalekohled je asi 13 metrů dlouhý a 4,3 metrů široký. Zajímavostí je, že při plánování jeho konstrukce se vycházelo ze zkušeností se špionážními družicemi. Provozovatelem dalekohledu je NASA s přispěním Evropské kosmické agentury (ESA), jejíž součástí bychom od 1. ledna příštího roku měli být i my.

Zdroj:

Nachzte se

v tematickm okruhu: Tmata
na webu: Vda a technika - archiv