Aleš Březina, hudební skladatel, muzikolog a ředitel Institutu Bohuslava Martinů

12. červenec 2016

Už jen 13 let a pak očekáváme boom! Skončí totiž ochrana skladeb Bohuslava Martinů z hlediska dědických práv, uplyne 70 let od jeho úmrtí. Nadace Bohuslava Martinů pracuje na vytvoření vhodných finančních rezerv tak, abychom tomu očekávanému zájmu pak mohli vyhovět. Martinů téměř jistě bude následovat Janáčka, je divočejší, vášnivější, aforističtější, Martinů je ten lyričtější, nostalgičtější. Měli bychom být šťastni, že máme dva takovéhle autory ve 20. století.,“ dodal ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina, host Telefonotéky.

Aleš Březina je spolu s libretistou a režisérem Jiřím Nekvasilem autorem opery Zítra se bude… o procesu s Dr. Miladou Horákovou, která získala Cenu Alfréda Radoka za nejlepší hudbu v roce 2008. Pro Soňu Červenou složil např. melodram A-ha!, dále klavírní trio 333 pro Guarneri Trio Prague. Další Cenu Alfréda Radoka získal za hudbu k inscenaci Čapkovy Věci Makropulos v režii Roberta Wilsona v Národním divadle v Praze, zkomponoval hudbu k více než 20 filmům např. Jana Hřebejka, Petra Zelenky, Jiřího Menzela aj. Poslední z jeho oper nese název Toufar a patří osudu faráře Josefa Toufara, umučeného policií. Rozsáhlá je i Březinova práce pro divadlo atd.

Aleš Březina je současně významným a využívaným skladatelem filmové hudby. Pracoval s režiséry Petrem Zelenkou, Jan Hřebejkem a Jiřím Menzelem. „Téměř veškerou hudbu do filmu Obsluhoval jsem anglického krále jsem složil předem a Jiří Menzel ji znal ve chvíli, kdy ty scény točil, ty scény jsou částečně dokonce choreografovány podle té hudby.“ O způsbu skládání hudby u filmů hollywoodských vypráví Aleš Březina v další části rozhovoru. Stačí snad jen uvést, že i ti největší autoři zpravidla mají na celý soundtrack okolo dvou měsíců.

„Mám hodně práce, ale baví mě, lenost vede k nudě a ta ke ztrátě motivace.“

Aleš Březina připravil už dvě opery pro české scény – Zítra se bude… a Toufar. A pracuje na další: O Lídě Baarové pro divadlo J. K. Tyla v Plzni. Kdo bude zpívat Baarovou a Goebbelse? Byla má logická otázka. Odpověď se dozvíte v našem záznamu celého rozhovoru s Alešem Březinou. Mimořádně aktivní a přitom v celku nenápadnou osobností naší hudební scény. Mužem vytíženým, který současně vychovává malého syna a ještě letos čeka narození dcery.

Poslechněte si tento zajímavý rozhovor, dozvíte se víc a k tomu uslyšíte zajímavé hudební ukázky, které Aleš Březina pro Telefonotéku v úterý, 12. července 2016 vybral.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

autor: Otakar Svoboda
Spustit audio