Marek Keprt, klavírista

13. listopad 2015

Přímý přenos z Velkého studia Českého rozhlasu v Olomouci. Hostem byl absolvent vídeňské Akademie, klavírista, pedagog Univerzity Palackého, prezident festivalu Music Olomouc, skladatel inspirovaný dílem modernistů.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Odkud čerpá podněty pro svou tvorbu? Vyhledává české publikum koncerty soudobé hudby? A jaká je role skladatele v dnešním globalizovaném světě? I na tyto otázky se ptal Michal Bureš. Ve vysílání zazněly skladby v hostově podání.

Marek Keprt, olomoucký rodák, v letech 1992-2000 studoval ve Vídni na Universität für Musik und darstellende Kunst - kompozici (Iván Eröd a Dieter Kaufmann) a klavír (Alexander Jenner a Carmen-Graf-Adnet). Dále se účastnil klavírních mistrovských kurzů u Alexandra Jennera ve Vídni (1992), Jamese Tocca v Lucernu (1994), Csaby Királyho v Budapešti (2000), Carmen Graf-Adnet ve Vídni (2003) a Alexise Weissenberga v Engelbergu (2004).

Od roku 2002 je odborným asistentem Katedry muzikologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde obhájil dizertační práci s názvem Hudební řeč Skrjabinova středního tvůrčího období na příkladu skladatelových klavírních poém (2008). Od roku 2002 také vyučuje hudební teorii a klavír jako hlavní obor na Církevní konzervatoři v Opavě. V roce 2013 zahájil doktorandské studium v oboru Interpretace a dějiny interpretace u Iva Kahánka na Fakultě umění Ostravské univerzity. Od roku 2014 je také ředitelem mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc.

Pravidelně koncertuje v České republice i v zahraničí. Pro Český rozhlas nahrál skladby Fryderyka Chopina, Roberta Schumanna, Leoše Janáčka a Alexandra Skrjabina. Sólisticky spolupracuje s Moravskou filharmonií Olomouc, s níž provedl koncerty Roberta Schumanna - a moll, op. 54 (1991), Ference Liszta - č. 2 A dur (1995), Sergeje Rachmaninova - č. 2 c moll, op. 18 (1999), Alexandra Skrjabina - fis moll, op. 20 (2003), Césara Francka - Symfonické variace pro klavír a orchestr (2008) a Marka Keprta - ČtverJho chořních dob pro klavír, soprán a orchestr (2013).

Ve svém repertoáru má především skladby romantismu, přelomu 19. a 20. století, druhé poloviny 20. století i kompozice současných autorů. Badatelsky a interpretačně se však zaměřuje zejména na dílo Alexandra Skrjabina, z něhož vychází i skladatelsky. Se skrjabinovskými příspěvky vystoupil na několika mezinárodních konferencích – například v rámci Sympozia Melos-Ethos Bratislava (2007, 2009) či na Chopinovském kongresu ve Varšavě (2010). O Skrjabinovi a jeho díle taktéž přednášel na univerzitách a hudebních akademiích (AMU Praha 2008, VŠMU Bratislava 2008, Hochschule für Musik Dresden 2009, Universität Leipzig 2012, Universität Halle 2014).

Za své kompozice obdržel několik ocenění v soutěži Generace Ostrava a stipendium nadace Albana Berga ve Vídni. Jeho skladby byly uvedeny v České republice, v některých evropských zemích i v USA (mj. Národní divadlo – scéna Stavovské divadlo, Wiener Konzerthaus, Wiener Radiokulturhaus, College of Charleston) a na festivalech jako Wien Modern, Melos-Ethos Bratislava a MusicOlomouc.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

autor: Michal Bureš
Spustit audio