Michal Kaňka, violoncellista a předseda stálé komise mezinárodní soutěže Pražské jaro

3. květen 2016

Michal Kaňka je už 30 let aktivním členem našeho předního reprezentanta v oboru smyčcových kvartet – Pražákova kvarteta.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

S tímto souborem vystupuje pravidelně na nejvýznamnějších pódiích celého světa a získává mnohá ocenění za CD nahrávky. Od roku 2011 je pedagogicky činný na Akademii múzických umění v Praze a od roku 2013 jako profesor na pražské Konzervatoři. V roce 2014 byl jmenován předsedou stálé komise mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro.

Přestože jarní měsíce jsou pro Michala Kaňku v posledních letech především obdobím spojeným se soutěží Pražské jaro a zkouškovým obdobím, příprava soutěže probíhá po celý rok, protože je nutné společně s komisí vybrat porotce, soutěžní repertoár, angažovat dirigenty i orchestry pro finále soutěže, které je už tradičně součástí samotného MHF Pražské jaro.

V rámci péče o nejlepší účastníky je také nutné naplánovat návazné koncertní příležitosti. Letošní „pražskojarní“ soutěž probíhá v oboru klavír a trubka a celkem se do soutěže přihlásilo na 200 účastníků. Michal Kaňka má se soutěží Pražské jaro také své osobní plány a vize, rád by soutěžní obory do budoucna také rozšířil o hru na violu, která ve výčtu nástrojů zatím chybí.

Ostatně Michal Kaňka má se soutěžemi velké zkušenosti již ze studií, kdy se postupně zúčastnil rekordního počtu 32 národních a mezinárodních soutěží v oboru violoncello a komorní hra. Mezi nejvýznamnější ocenění patří laureátství na mezinárodní soutěži P. I. Čajkovského v Moskvě (1982), první cena na soutěži Pražského jara (1983) a vítězství na rozhlasové soutěži ARD v Mnichově (1986). Je přesvědčený, že účast na soutěžích v každém mladém hudebníkovi tříbí schopnost maximální koncentrace, sebevědomí a detailní práce.

Na své pedagogy Michal Kaňka vzpomíná velmi rád. Na Pražské konzervatoři ho Viktor Moučka naučil dokonalé hráčské technice, na AMU ho Josef Chuchro naopak přiměl více o hudbě přemýšlet. S touto hráčskou výbavou se Michal Kaňka mohl směle vydat na úspěšnou sólovou kariéru – jeho více než 40 vydaných sólových CD dokumentuje mimořádnou šíři jeho repertoáru, významné místo má hudba českého klasicismu, B. Martinů a ruská hudba 19. století.

V příští sezoně můžeme Michala Kaňku opět slyšet jako sólistu SOČR - v příští sezoně se navíc ujme interpretace Koncertu pro violoncello a orchestru J. B. Foerstera, který není často hraný, a Michal Kaňka se na jeho uvedení v pražském Rudolfinu velmi těší. Dnes Michal Kaňka předává své koncertní zkušenosti mladé generaci. Jeden z jeho prvních studentů na pražské AMU- Václav Petr - se dokonce ještě na studiích stal koncertním mistrem České filharmonie.

Významnou oblastí v umělecké činnosti je samozřejmě komorní hudba. Michal Kaňka rád vzpomíná na rodinné muzicírování v rámci Kaňkova tria, ve kterém ještě na studiích vystupoval spolu se svými bratry Liborem (housle) a Alešem (klavír). Jako člen Pražákova kvarteta je ale velmi rád, že soubor před rokem vyřešil komplikace vzniklé vleklými zdravotními problémy bývalých primáriů a jako novou členku na pozici prvních houslí přijal vynikající Janu Vonáškovou, která se po 10leté zkušenosti ve Smetanově triu kvartetní hře maximálně věnuje a Pražákovu kvartetu tak přinesla nový impuls pro další koncertní činnost.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

Spustit audio