"Naše hudební partnerství je dialog na hranici možného," říká harfistka Kateřina Englichová a hobojista Vilém Veverka

5. září 2016

Harfistka Kateřina Englichová a hobojista Vilém Veverka patří mezi naše prvotřídní instrumentalisty s bohatými zahraničními zkušenostmi.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Když v roce 2005 vystoupili Kateřina Englichová a Vilém Veverka na svém prvním společném koncertě, ukázalo se, že došlo k jednomu z nejšt'astnějších hudebních spojení na české scéně. Unikátní kombinace hoboje a harfy přinesla doposud málo vídané možnosti, a to na poli komorní i koncertantní hudby.

Interpreti patří ke špičce svých oborů - pro tuto dvojici je charakteristické, že se oba dlouhodobě prosazují také individuálně, jako sólisté. V jejich repertoáru najdeme nejvýznamnější skladby pro hoboj, harfu a orchestr předních světových autorů, jako např. W. Lutoslawski, F. Martin, A. Schnittke, I. Yun, J. Hanuš – drtivou většinu z nich provedli v české premiéře.

03277864.jpeg

V roce 2009 pro Supraphon nahráli (spolu s klavíristou Ivo Kahánkem) album „Risonanza“. Vilém Veverka se v roce 2015, rovněž u Supraphonu, zásadním způsobem podílel i na sólovém albu Kateřiny Englichové „Musica per arpa“ .

Jaké má spojení harfy a hoboje možnosti? Kolik je k dispozici repertoáru a z jaké doby? Hrají spíš úpravy skladeb pro původně jiné obsazení nebo originální skladby: Odkdy se datují? Převažují komorní nebo koncertantní příležitosti? I na to zazněly v Telefonotéce odpovědi.

Společně vystupují v řadě evropských zemí, ale také např. v Kanadě. Komplexnost obou interpretů podtrhuje právě rovněž významná činnosti na poli současné hudby. V roce 2010 společně debutovali se skladbami Isanga Yuna na festivalu Pražské jaro. O rok později pak provedli od téhož autora v Berlíně ve světové premiéře jeho „Duo – Kleines Doppelkonzert“. Pravděpodobně jako jediní interpreti současnosti realizovali Dvojkoncert W. A. Mozarta pro hoboj (orig. flétnu), harfu a orchestr C-dur KV. 299.

03311825.jpeg

Před několika dny dokončili jejich první čistě samostatné album s hudbou M. Ravel, C. Debussy, respektive českého žijícího klasika, Luboše Sluky. A ve vysílání z něj zazněla i první ukázka - úprava slavné skladby Náhrobek Couperinův M. Ravela.

A na závěr pořadu se rozvinula zajímavá debata na téma: Jak je dnes důležité natáčet CD? Jaké jsou pro mladé muzikanty a tělesa nejúčinnější formy PR?

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

Spustit audio