Audiodějiny jazzu: Klíčové momenty
Je až neuvěřitelné, jak rychle se jazz rozvíjel - od prvních nesmělých náznaků své existence až k sebevědomé vyzrálosti potřeboval pouhá tři desetiletí.
Audiodějiny jazzu vysíláme vždy první dva pátky v měsíci v pořadu Jazzofon od 9:00. Zobrazit všechny díly.
V lidské povaze je odjakživa zřetelná snaha vnášet určitý řád i do dějů, které probíhají samovolně a bez nějakých předem stanovených pravidel. Nejinak je tomu i u jazzu, tedy hudebního žánru, který vznikl spontánně díky shodě celé řady okolností. A tak se díky práci hudebních historiků a badatelů začalo hovořit o "klíčových momentech" v dějinách jazzu, momentech, kterým kdysi dávno nikdo příliš velkou pozornost nevěnoval.
Jako jeden z prvních takových počinů bývá označována skladba Irvinga Berlina Alexander's Ragtime Band z roku 1911. Pravda je, že ragtimoví puristé tehdy Berlina roznesli na kopytech, ale skladba měla obrovský úspěch a život šel dál.
Podobně to probíhalo i v případě blues, které svou ustálenou podobu nabývalo v 10. letech minulého století. Dallas Blues, St. Louis Blues a další a další. Někdo byl nadšen, jiný pohoršen, blues si šlo svou cestou a lidé ho poslouchají dodnes.
Dalo by se tak pokračovat přes první jazzové gramofonové nahrávky a malé i velké orchestry, improvizaci, rasovou segregaci až do dnešních dnů. Na tak dlouhou cestu však není v Jazzofonu dostatek času, ale pár důležitých momentů doložíme hudbou. A domnívám se, že hudbou nanejvýš zajímavou.
St. Luis Blues v podání zpěvačky Bessie Smith a trumpetisty Louise Armstronga v r. 1925:Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka