Audiodějiny jazzu: První jazzové orchestry

3. říjen 2014

Je zřejmé, že jazz se nezrodil "ze dne na den" na přelomu roků 1916-1917, jak by mohly naznačovat dochované nahrávky, kterých se v tomto období najednou vyrojilo velké množství.

Audiodějiny jazzu vysíláme vždy první dva pátky v měsíci v pořadu Jazzofon od 9:00. Zobrazit všechny díly.

Podobné orchestry, jako byl slavný Original Dixieland Jazz Band, hrály v deltě Mississippi zcela jistě už i dříve, ale producenti gramofonových společností neměli dost odvahy tu novou, trochu bláznivou, muziku nabídnout publiku na deskách. Nevěřili, že by to mohlo přinést finanční úspěch.

Tady je potřeba si uvědomit, že jazz se mohl stát fenoménem doby jen proto, že společnost byla tehdy už dostatečně technicky vyspělá – šlo totiž zachytit zvuk. Rovněž rozvoj dopravy umožňoval hudebníkům výrazně rychlejší a pohodlnější cestování, než o pouhých dvacet let dříve. Průměrný Američan už byl i materiálně natolik vybaven, že si mohl dovolit vlastnit gramofon a koupit si občas nějakou desku. A nesmíme přitom zapomenout na vznik rozhlasu. To bylo médium, bez kterého by "Roaring Tventies" nikdy nebyly tak bláznivé.

Zkrátka, jazz se zrodil v pravou chvíli a na pravém místě; mohl se volně šířit po Americe a nakonec i po Evropě a celém světě.

Jazzofon přinese nahrávky prvních, už opravdových jazzových kapel, bělošských i černošských. Naštěstí se hudba rozvíjela bez ohledu na barvu kůže a je úžasné, jak široká a pestrá byla paleta jazzu koncem desátých a začátkem dvacátých let.

03219556.jpeg

Důležité osobnosti a soubory: Original Dixieland Jazz BandW. C. Handy & Orchestra Of MemphisAll Star TrioEarl FullerKid OryKing Oliver & Louis Armstrong

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.