Houston Person: Smyslný melodik

16. únor 2017

Album Melody Lingers On amerického tenorsaxofonisty Houstona Persona, vibrafonisty Stevena Nelsona, klavíristy Lafayetta Harrise a znamenité rytmiky Ray Drummond/Lewis Nash nám ve čtvrtek 16. února v 9.00 připomene obsah pojmu jazz.

Tato magická hudba vyhraněných individualit se proměňuje od osobnosti k osobnosti; každý zde dostává šanci zahrát sám sebe. Někteří mají svůj vlastní jazyk, přesto a právě proto, je možná vzájemná domluva.

Otevřené rozhovory v jazzu překonávají jakékoliv monology. Není třeba se zabývat etymologií slova jazz, přesto je zajímavé, že v africkém slangu jass prapůvodně znamenal sex. Názor, že jazz je vlastně sublimovaný sex, zní sice svůdně, ale je to jen malý díl pravdy.

Čtěte také: Poslechněte si první dva díly pořadu!

Od Charlieho Parkera chronologicky nahoru, se jazz vylil ze všech „žánrových“ břehů. Autoritativní americký časopis Down Beat v sedmdesátých letech změnil podtitul For Jazz Music na For Contemporary Music. Svižnou nálepkou jazz se oháněli hlavně ti, co k ní měli daleko. Od počátku šedesátých značná část opravdových jazzmanů instinktivně přestala používat pojem jazz.

Saxofonista Houston Person od mladých let vystupoval v jazzklubech, ale pravidelně začal nahrávat desky až po své šedesátce. Dnes, po své osmdesátce, zvuk jeho tenorsaxofonu je nadále zamilovaný a prožhavený emocemi. Jako by chtěl připomenout fakt, že „láska kvete v každém věku“.

autor: Petr Zvoníček
Spustit audio