Jazzová myš na Měsíci

6. květen 2016

Nemusíte být zrovna básník, abyste nasáli kouzlo měsíce. Stačí, když jste sami sebou a Měsíc na nebi určitě zaznamenáte. Ale když jste básníkem, napíšete o něm, že má podobu vanilkové zmrzliny, kterou noc rozdává všem bdícím, a když jste jazzovým blogerem, prošmejdíte svůj archiv a pár jazzových blogů na síti a podíváte se, jak vnímají Měsíc jazzmani. Stejně jsem to udělal i já.

* Pořad Jazzová myš vysíláme každé první úterý v měsíci v rámci Jazzového podvečera od 17:45.

Především je tu otázka, jaký charakter Měsíc má. Zdá se vám tato otázka nesmyslná? Možná si vzpomenete na Zemanův film Baron Prášil, kde je zcela jasně konstatováno, že Měsíc patří milencům a mnohé písně – jazzové standardy to také zcela jistě potvrzují. Old Devil Moon nám ukazuje Měsíc jako starého ďábla ženoucího své nevinné oběti do bláznivých milostných dobrodružství, Blue Moon žaluje Měsíc za to, že když zašel za mrak, milenec dívce náhle zmizel a nechal ji samotnou bez lásky v jejím srdci, a konečně neméně odvážné tvrzení je, že samotný Měsíc je tím bláznem, který za všechno může. Chet Baker vám zazpívá píseň Oh, You Crazy Moon. Je to jedna ze zamilovaných písní, v kterých milenci obviňují Měsíc na nebi z nejrůznějších podtrhů, oblouznění a jestliže ji nenajdete na desce Chet For Lovers, pak to je jen proto, že Baker nahrál milostných trháků velmi mnoho.

Jsou tu však i jiné pohledy jazzmanů na Měsíc, třeba ty tajemné a temné, způsobené příšeřím, které se nemůže nazvat ani světlem, ani tmou, v němž vylézají na svět skřítkové, skřeti, lunatici a bledé kolombíny. To vše najdete na skvělém albu To The Moon, které nahráli klarinetista Jean-Marc Foltz, cellista Matt Turner a klavírista Bill Carrothers. Basklarinet je skvělým nástrojem k vyjádřením něčeho tak tajemného jako Moonfleck, co říkáte?

03622823.jpeg

Měsíc je užíván také jako podobenství života na Zemi a rozhodně nejslavnějším konceptuálním albem tohoto druhu je Dark Side Of The Moon, tedy Odvrácená strana Měsíce skupiny Pink Floyd. Deska samotná se zabývá žhavými problémy života na Zemi a hudba Pink Floyd se dočkala i několika jazzových verzí, z kterých jsem vybral Jazz Side Of The Moon varhaníka Sama Yahela. K nahrávání si přizval kytaristu Mikea Morena, saxofonistu Seamuse Blakea a bubeníka Ari Hoeniga a Jazzová strana Měsíce jistě stojí za pozornost.

Podobný koncept zvolila kapela Williama Parkera Raining On The Moon, stejnojmenná skladba ze stejnojmenného alba pojednává o politických problémech současné Ameriky. Zazpívá ji skvělá Leena Conquest, kapela je důstojnou nositelkou tradic černého jazzu.

Čtěte také: Jazzová myš – Rytmus, buddhismus, filozofie ad.Jazzová myš – Malér? Zjazzovaný MahlerJazzová myš – OkruhyJazzová myš – Zappova Myš

V květnovém vydání domácího blogu posluchače jazzu o Měsíci si ještě připomeneme poslední nahrávání Michaela Breckera před 10 lety, jeho album Pilgrimage vyšlo až po jeho úmrtí a dostalo několik nominací Grammy 2007, představí se vám ve skladbě Half Moon Lane. A zažijete i další pohled na Měsíc, romantiku v podání Johna Surmana na podmanivém albu Coruscating, na němž ho doprovází smyčcové kvarteto s přidaným kontrabasem. Ačkoli sám název alba odkazuje na třpyt, Surman, který je mistrem saxofonu, nám nabídne Moonless Midnight, tedy pohled na nebe, když je Měsíc v novu. I v tom je velké tajemství Měsíce, je stále na obloze, ale my ho nevidíme!

03622831.jpeg
autor: Pavel Dostál
Spustit audio