Robert Bresson: Z Poznámek o kinematografu

1. září 2013

V literárně-hudebním pásmu z úvah francouzského filmového režiséra účinkují Jiří Menzel, Rudolf Pellar a Hana Kofránková.

Francouzský filmový režisér Robert Bresson (1901–1999) nalezl svůj vlastní styl ve filmu Deník venkovského faráře (1950). Jeho dílo zaujímá v dějinách filmu jedinečné místo. Jako filmař se Bresson nekompromisně brání útokům na city, předstírání realismu či psychologickému vciťování. Odmítá vytvářet dramatické napětí, jakékoliv efekty, dějové prvky typu „intriky“. Bresson je purista, který proti požadavkům filmového průmyslu exemplárně uskutečňuje vlastní představu o „kinematografu“.

02442802.jpeg

Svou filmovou metodu Robert Bresson naznačil v knize Poznámky o kinematografu, která je zároveň jakýmsi lakonickým deníkem, poznámkovým sešitem i filmovou učebnicí, ale nejvíce se pohybuje v poloze na pomezí eseje a poezie.

Neobyčejně přesné a trefné „záblesky“ myšlenek představují útržkovité tvůrčí vyznání člověka, který tvrdošíjně hájí své vidění věcí, ale zároveň je schopen citlivě naslouchat jiným tvůrcům...


Účinkují:Jiří Menzel, Rudolf Pellar a Hana Kofránková

Autor: Robert BressonRežie: Ivan ChrzPřipravil: Petr TurekPřeklad: Miloš FryšSkladbu Jana Garbarka Vandrere hrají autor a Ralph Towner.Hudbu vybrala Pavla Schönová.

autor: Tvůrčí skupina literárně-dramatické tvorby
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.