Na Prix Bohemia byla oceněna čtyři díla, která vznikla pro stanici Vltava

27. březen 2017

Na letošním 33. ročníku festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia v Olomouci byla oceněna hned čtyři díla, která vznikla pro Český rozhlas Vltava. V kategorii Drama to jsou všechna oceněná díla – první místo získal režisér Petr Mančal za hru Pepik Knedlik (Sladké snění o mučení), druhou a třetí cenu si odnáší režiséři Lukáš Hlavica za 451 stupňů Fahrenheita a Aleš Vrzák za seriál Otčina. Hra 451 stupňů Fahrenheita získala také cenu Thálie, která byla udělena Petru Lněničkovi za roli Guye Montaga. Druhé místo v kategorii Dokument získala Brit Jensen za rozhlasový dokument Velký plán.

Český rozhlas Vltava je stanicí, pro kterou v českém rozhlase vznikne každý rok na 30 rozhlasových her. Jednou z nich je také komediální hra Pepik Knedlik rakouského dramatika, výtvarníka a režiséra Eberharda Petschinky, která získala hlavní cenu v kategorii Drama. Pepik Knedlik je ironicky groteskní reflexí středoevropské mentality s výraznou stylizací, čímž podle poroty inscenace vybočila z celkového výběru. Porota vyzdvihla také její provokativnost. Dramaturgyní hry byla Kateřina Rathouská, režii měl Petr Mančal, zvukovou spolupráci Ondřej Gášek, mistrem zvuku byl Radek Veselý.

V loňském roce se Vltava zaměřovala na americkou kulturu a v této souvislosti vznikla také druhým místem oceněná hra 451 stupňů Fahrenheita. Porota kategorie Drama ocenila inscenaci za „sevřenou dramatizaci, režijní vedení herců a hudebně-zvukovou složku“. Dramatizace slavného díla Raye Bradburyho se spolu s Hanou Roguljič ujala Renata Venclová, která byla také jeho dramaturgyní. Režii měl Lukáš Hlavica, zvukovou spolupráci Filip Skuhrovec.

Třetí místo v kategorii Drama získal seriál Otčina podle knihy Roberta Harrise. V dramatizaci Víta Vencla hru natočil režisér Aleš Vrzák. Dramaturgie se ujaly Renata Venclová a Kateřina Rathouská, mistr zvuku Radek Veselý, zvuková spolupráce Ladislav Železný. „Otčina je žánrově čistým detektivním příběhem s noir atmosférou. Rozměr dystopické fikce vítězství nacismu v Evropě přináší aktuální společenský přesah“, uvedla porota kategorie Drama.

Čtěte také: Všechna dostupná díla na webu Hry a četba

Další „želízko v ohni“ měla stanice Vltava v kategorii Dokument. Dánská dokumentaristka, která s Českým rozhlasem spolupracuje již několik let, získala druhou cenu za dokument Velký plán. Na počátku dokumentu Brit Jensen stála touha 87 leté Kanaďanky Claire navázat vztah s mužem. Příběh se odvíjí prostřednictvím telefonátů mezi Claire a dokumentaristkou, která pro ni vymyslela „velký plán“: pokud nemůže najít adekvátního mužského partnera, nemohl by se východiskem z její osamělosti stát vztah se ženou? Porota ocenila „netradiční konstruktivistický přístup k univerzálním tématům sexuálního života či samoty ve stáří. V průběhu brilantně situačně vystavěného hybridního díla se autorka nakonec sama stává ústřední postavou, která si tyto otázky klade“. Dokument Velký plán si můžete poslechnout zde. Brit Jensen však nebyla na festivalu Prix Bohemia nováčkem, již v roce 2014 získala první místo za svůj dokument Anatomie jedné moravské vesnice, který Vltava stále nabízí na svých webových stránkách a poslechnout si ho můžete zde. Všechny dokumenty odvysílané na stanici Vltava naleznete na adrese vltava.rozhlas.cz/dokument kam jsme umístili také např. dokument Diptych Jana Hanáka, který získal první místo na Prix Bohemia v roce 2016.

Čtěte také: Všechny dostupné dokumenty

Více informací o festivalu, oceněných, program, fotografie a videozáznam večera naleznete na webu prixbohemiaradio.cz

autor: Lenka Pitronová
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.