Druhý zlatý věk televize. Nejčastějším hrdinou seriálů je sociopat

31. srpen 2016
Slovo o filmu , Slovo o filmu

Jaké jsou hlavní trendy ambiciózních TV produkcí a nejlepší televizní seriály poslední doby? Znamená nástup online televizí konec těch tradičních? Jak mluví Netflix o binge-watchingu? A v čem se liší jeho přístup k seriálům od HBO?

„Televizní seriál je dnes hlavně značka. Nejde jen o něj samotný, ale o to, jakým průnikem do reality a prostřední sociálních sítí se může stát,“ říká student Masarykovy univerzity a filmový publicista Ondřej Pavlík (Advojka, Cinepur), který namísto nejčastější pojmu „kvalitní televize“ (Quality TV) preferuje termín „prestižní televize“.

Oba pojmy každopádně popisují trend, který už řadu let zažíváme. Inovativní televizní dramata, nejčastěji série a seriály, přitahují renomované filmové tvůrce i náročnější mladé publikum. Nabízejí komplexní vyprávění s paralelními dějovými liniemi, spoléhají na diváckou všímavost a paměť a často jde o velké produkce s náročnou výpravou.

03486052.png

Dotýkají se kontroverzních témat a mají ambici otevřít společenskou diskusi. Někteří televizní kritici a teoretici (například Robert J. Thompson) proto už nějaký čas mluví o druhém zlatém věku televize.

„Ženská televize byla spíš ta mýdlová, která prestižní televizi předcházela. Teď se to mění. Nejlépe to naplňuje seriál UnREAL který tematizuje natáčení reality show jako The Bachelor, ve kterých si bohatý muž vybírá z plejády mladých žen. V UnREAL něm vidíme showrunnerky, rozporuplné ženské postavy, manipulátorky, pracující se zaběhanými stereotypy,“ tvrdí Ondřej Pavlík.

Quality TV byla dlouhou dobu maskulinní. Součástí její tradice jsou výrazné, rozporuplné hlavní mužské figury, často dominantní a sociopatické. Příkladem můžou být figury „na hraně“ ze seriálů jako Rodina Sopránů (The Sopranos), Perníkový táta (Breaking Bad), Narcos, The Knick – Doktoři bez hranic a mnohé další.

Změnu v zobrazování celých skupin ženských postav můžeme pozorovat minimálně od seriálu Zoufalé manželky (Desperate Housewives) a Netflix v současnosti s genderovými stereotypy a „ženskou sílou“ úspěšně pracuje v seriálu z ženské věznice Orange is The New Black.

„Seriál Mr. Robot je výstižným emblémem transformací, kterými dnes prochází nejen západní společnost, ale také čím dál provázanější televizní a filmový průmysl,“ napsal například Ondřej Pavlík v Cinepuru.

Příběh mladého hackera je společně se seriály jako Narcos, Stranger Things, UnREAL, The Knick, Orange is The New Black, Olive Kitteridge a dalšími tématem vysílání Slova o filmu.

03659844.png

Na jejich příkladech mluvíme o podobách vyprávění v současné prestižní televizi, filmovém stylu, vlivu a svobodě režisérů, nostalgii, autenticitě a dalších tématech. Online vám nabízíme rozšířenou verzi pořadu, vysílaného v premiéře 31. srpna 2016. Na pořad naváže 14. září vysílání o českých pokusech o quality TV.

Čtěte také: Více z pořadu Slovo o filmu

autor: Pavel Sladký
Spustit audio