Můžeme lidem věřit? Ne. Režisér Michael Madsen zkoumá lidstvo
Film, který se dívá na lidstvo z maximálního možného odstupu. Například okem mimozemšťana. To je cíl Michaela Madsena, dánského režiséra dokumentárních esejů, autora filmů Na věčnost nebo novinky v českých kinech Návštěva.
Michael Madsen (*1971) je režisér oceňovaný na řadě světových festivalů zaměřených na dokumentární filmy a autor známý svými snímky, které jsou explicitním a většinou silně stylizovaným zamyšlením nad zvoleným univerzálním tématem. Namísto lidských příběhů nebo přírodních fenoménů, které si část diváků s dokumentem spojuje asi nejsilněji, nabízí konceptuálně propracovaná díla, přinášející co možná nejracionálnější úvahu nad lidským konáním.
Ve svém nejznámějším a zatím patrně nejlepším filmu Na věčnost jsou to konsekvence ukládání radioaktivního odpadu v odlehlé finské oblasti na 100.000 let. Madsena nezajímá ekologický rozměr, ale fakt, že lidstvo buduje první nenáboženskou stavbu, která má vydržet tak dlouho. A to především proto, že si lidstvo nemůže být dlouhodobě jisté samo před sebou. V příspěvku do dokumentárního 3D počinu Katedrály kultury pro změnu prozkoumává kulturu vězeňství a její význam pro lidstvo.
V novém filmu Návštěva Madsen rekonstruuje událost, která se zatím nestala. Jde o první setkání lidí s inteligentním mimozemským životem, který přistál na Zemi a hypnotizuje diváky stylizovanými pomalými obrazy. V rozhovorech s odborníky z NASA, agentury pro vesmírné záležitosti OSN, univerzitními profesory různých oborů Madsen nakonec zkoumá víc lidstvo než mimozemšťany.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka