Zemřel spisovatel a překladatel Antonín Přidal

7. únor 2017

Ve věku 81 let zemřel spisovatel, publicista a pedagog Antonín Přidal, významná osobnost nejen brněnské kultury. Proslul také jako překladatel nebo jako rozvážný a kultivovaný moderátor. Vltavskou Telefonotéku navštívil v listopadu 2015. Řeč byla o jeho knize Zpovědi a odposlechy, tedy o nesnadnosti žít ve stálé vnitřní svobodě, o místech na zemi, která vytvářejí ozvuky v duši, i o nonsensech.


V souvislosti s úmrtím významného rozhlasového tvůrce zařazujeme ve čtvrtek 9. února ve změně proti původnímu programu rozhlasovou hru Pěnkava s Loutnou (Hra pro tento večer 9. 2. 21:45). Nedělní Ad Libitum pak představí básnickou sbírku Zpovědi a odposlechy v autorské interpretaci (12. 2. 16:30).


Jeden člověk z Olomouce běhal sem tam po palouce s třemi vejci na klobouce. A co řekl, když ho smekl? Začínají velkonouce.

Antonín Přidal po maturitě na gymnáziu v Uherském Hradišti (1953) studoval na Filozofické fakultě brněnské univerzity anglistiku a hispanistiku (absolvoval 1958). Od roku 1960 působil jako redaktor literární a dramatické sekce v redakci brněnského studia Československého rozhlasu.

V roce 1970 musel rozhlas z politických důvodů opustit a už se do něj nikdy coby zaměstnanec nevrátil. Následujících devatenáct let, kdy byl na indexu nežádoucích, se věnoval hlavně překladatelské činnosti.

02477839.jpeg

Od roku 1990 vyučuje na Divadelní fakultě JAMU, kde vede ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky. V roce 1993 byl jmenován profesorem. V roce 2007 byla Antonínu Přidalovi udělena Státní cena za překladatelské dílo.

Coby redaktor literárně-dramatické sekce brněnského rozhlasu vytvářel Antonín Přidal populárně naučná pásma Malá škola poezie, Malá škola přednesu, Shakespeare pro začátečníky.

Podílel se také na každotýdenním literárním kabaretu Nashledanou v sobotu, pro nějž psal pravidelně sloupky a fejetony a v letech 1968-1969 fiktivní rozhovory s panem Hlavou, naivním velikášem, který se ochotně hlásil k odpovědnosti za absurdity tehdejšího veřejného života.

V letech 1966-1969 měl Přidal vlastní hodinový pořad Potulky knihami a hudbou, v němž uváděl pozapomenuté knihy a myšlenky společně s hudbou zvolenou z možností, jež mu nabízel hudební redaktor Jiří Nečas. Obnoven byl tento pořad roku 2002 pod názvem Potulky knihami a časem. Po skončení vysílání vyšla také kniha.

Obal knihy

Díky spolupráci s rozhlasem poznal Přidal zákonitosti tohoto média, které využil při psaní svých rozhlasových dramat. V roce 1964 vznikla jeho první rozhlasová hra, dramatizace prózy Vladislava Vančury s názvem Výstřel a spol.

Od té doby až do současnosti napsal Přidal dalších devět rozhlasových her, a také desetidílný rozhlasový seriál nazvaný Pan Kaplan má stále třídu rád. Vyšel i na CD.

Divadelní hry: Pěnkava s Loutnou, Komedie s Quijotem, Sen ve třech, Sáňky se zvonci, Oblak a valčík, Noc potom.

Překlady: Knihy pravé lásky Juana Ruize v oficiálním nakladatelství, dokonce s uvedením Přidalova jména. V 80. letech našla odvahu i dramaturgie divadel ve Zlíně a v Brně a přiznala Přidalovo autorství jeho nového překladu Tartuffe a Večer tříkrálový.

Poezie: Přidalova první básnická sbírka Neznámí ve městě (1966) nese stopy poetiky Jana Skácela. Druhá sbírka Smrt na ostrově (1966) je inspirována katastrofickými následky cyklonu, který postihl Kubu v roce 1963, v čase, kdy se zde autor nacházel na studijním pobytu spojeném s prací pro Československý rozhlas. Roku 1992 vyšla sbírka Sbohem ale čemu. Básně psané „až hrozivě ostrými tahy“, jsou doprovázeny kresbami Bohumíra Matala.


Zemřel mi profesor. Míval vážnou tvář, lehký úsměv na ní. I přes vroucí srdce uvnitř působil důstojně odtažitě. Pochopit jeho vnitřní ustrojení vyžadovalo čas. Mluvil mnoha jazyky, procestoval svět, přečetl spoustu knih, svým životem násobně předčil průměrné románové osudy.

Pocházel z Hané, kraje monotónní roviny, tu a tam remízku a bíle ohozených božích muk s Panenkou Marií pod stříškou, s cestami prudce se stáčejícími úvozy ke hřbitovům. Z tohoto mikrokosmu vyvstala jeho tvrdohlavá odhodlanost, s níž odmítal sklopit hřbet, když se na něj tlačilo. Zažil to několikrát, nejsurověji po srpnu 1968. Tlačili, aby podepsal, že vpád vojsk vítá. Nesmlouvavě vykázal pány k šípku. Oni ho na oplátku na dvacet let vymazali z kulturní mapy. Trápil se, soužil, ťukal na stroji texty a odkládal je rovnou do šuplíku. Ve své finální sbírce Zpovědi a odposlechy, kterou jsme spolu převedli do rozhlasové podoby, o tom napsal:

Ráno se mi ruce rozbíhají po stole, do města chodím málo, krátí se mi dech, bojím se, že mě sledují, jak spěchám ulicemi podivně neznámého Brna, teď už ne do práce, ale bez cíle. Mohli by mě i vystěhovat, kdyby chtěli? Co vlastně děláte? ptá se nový soused a diví se, že koktám. Jenom naše dítě si zvyklo, že jsem pořád doma, jak bývají staří a beznadějně nemocní. Když mu čtu nahlas, přeskakuji všechny pohádky o smrti.Když za ním roku 1990 přišli, aby se vrátil zpátky, že na něj mikrofon netrpělivě čeká, slíbil, že za mikrofonem přijde rád, ale za nimi ne. Prý vlastními silami musejí napravit, co spískali. On jim v tom nápomocen nebude…

O ničem z toho jsem, když jsem ho před 22 lety prvně potkal, neměl ani potuchy. Stáli jsme proti sobě v úzké nudli fakultní posluchárny na JAMU – on vážený pedagog, já adept studia rozhlasové a televizní specializace, které založil. Byl jsem tehdy přijat, a i díky tomu jsem dnes režisérem. Zemřel mi profesor. Cítím se podivně sám. Ale jdu dál.

Michal Bureš režisér, předseda Sdružení pro rozhlasovou tvorbu

Čtěte také

autor: Michal Bureš
Spustit audio