Děti správně nevyslovují, protože jim chybí pohyb
Zhruba 60 – 80 % dětí, které začínají chodit do první třídy, mají nejen nesprávnou výslovnost některých hlásek, ale nedokáží se ani správně gramaticky vyjadřovat ve větách. K neveselé statistice posledních let má logopedická asistentka Vlastimila Kazdová důležitý poznatek: „Dětem chybí takový ten běžný pohyb - proběhnutí, švihadlo míčové hry, lezení na stromy a podobně. Mluvení totiž úzce souvisí s motorikou. Dnes děti buď sedí doma u nějakých monitorů, nebo je rodiče zařadí do tréninků nějakého sportu a pohyb mají pouze jednostranný.“
Když se pracuje s dětmi a pohybuje se mluvidly, mělo by to být vždy spojeno s pohybem. „Cviky by měla doprovázet hra na tělo, zapojovat ruce, nohy, přidat taneček, zkrátka pohyb celého těla,“ upozorňuje na důležitou součást logopedické praxe.
Další příčinou nesprávného vyjadřování dětí není to, že se dětem málo čte, ale že by se děti měly při čtení také povzbuzovat k řeči. „Rodiče by neměli dětem jen číst, ale také po nich chtít, aby zopakovaly, o čem se jim četlo. Kdekoliv, třeba na procházce je neustále provokovat k tomu, aby mluvily – podívej se, co tam vidíš, co to bylo za zvířátko, co jsem ti přečetla, kdo tam byl? Aby dítě nejenom poslouchalo, ale aby se umělo i vyjádřit,“ doporučuje logopedická asistentka. Dítě nemusíte opravovat, stačí to říct správně, dítě to slyší a příště to řekne správně,
Správnému vyjadřování svých dětí by měli rodiče věnovat pozornost kolem věku tří let, ale mluvit na dítě a učit ho správnému vyjadřování vlastně už od narození. „Když se nám ve třech letech zdá, že by se dítě už mělo rozmluvit a nemluví, měli bychom navštívit odborníka. Lépe totiž je něčemu předcházet, než potom vadu pracně opravovat,“ dělí se o svou zkušenost Vlastimila Kazdová.
Vývoj hlásek je dětem daný. Pokud je vývoj správný, dostanou se kolem pátého roku k nejtěžším hláskám l, r, a ř. Dále jim dělají potíže sykavky – ty by měly děti také zvládnout mezi pátým a šestým rokem. „Pokud tomu tak není, mohou se rodiče obrátit na svého pediatra, který dává doporučení k logopedovi,“ doporučuje Vlastimila Kazdová. Na některých základních školách jsou také logopedické poradny v režii paní učitelky, která k tomu má odborné vzdělání. Pro děti jsou pak k dispozici cviky mluvidel na DVD přiloženém v knize Vlastimily Kazdové Výchova řeči předškoláka i doma?
CHAT:
P. - Dobrý den, jak rychle se spraví řečová vada u dospělého? Má to vůbec cenu se pokoušet, když už mi bylo 50? Špatně říkám R a L. Díky, P.
Dobrý den, L bych ještě zkusila. Nikdy není pozdě. Když si vadu uvědomujete a opravdu chcete, mohlo by se podařit. R je hodně náročné. Přeji Vám , aby se Vám podařilo alespoň L napravit.
Marek - A co když sám neumím říct „ř“? Jak to naučím to dítě správně, když mu jsem špatným vzorem? Děkuji
V tom případě by s dítětem měl procvičovat nácvik Ř ten z rodiny, který má Ř správné. Vy sám si Ř nechcete napravit? Snad ještě není pozdě.
Posluchačka z Jihlavy - Zmiňovala jste vaši knihu, dá se sehnat běžně v knihkupectvích? Děkuji Marie
Knížku Výchova řeči předškoláka i doma? si můžete koupit v knihkupectví OP na Masaryk. nám. v Jihlavě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka