Dětské hry, básničky a kreslení. Tak nejlépe připravíte dítě na školu

10. únor 2016
Dobré odpoledne

Slovo odklad není pro šestileté děti srozumitelné. Je lepší mu obyčejnými výrazy vysvětlit, že ještě do školy nepůjde, že si ještě bude hrát. Zkrátka, že se ještě spoustu věcí naučí, než půjde do školy. Trápit by se neměli ani rodiče. „Vím, že někteří citlivější rodiče se mohou kvůli odkladu trápit. Já se nedivím. Je to naše dítě a chceme o něm slyšet, že je bystré a ve všem dobré. Ale někdy potřebuje třeba jen trochu vyzrát. Jiní rodiče naopak k zápisu jdou už s tím, že o odklad požádají,“ poukázala na dva póly problému ředitelka jihlavské pedagogicko-psychologické poradny Jarmila Prošková.

„Odklad by neměl být ostudou. Měl by jen dítě posunout blíž k jeho správné vyspělosti tak, aby zahájení školní docházky bylo co nejsnazší,“ dodala Prošková.

Podívejte se na dítě i jinýma očima

Vždycky je dobré přihlédnout k více názorům. „Jeden pohled je ten, jak dítě vidí rodiče. Důležitý je ale i pohled učitelek v mateřské škole, které s dítětem na přípravě do školy pracují a znají ho. Někdy nepanuje ani shoda mezi partnery nebo v širší rodině,“ vyjmenovala Prošková. „To nejkompetentnější posouzení je pohled dětského lékaře a také poradenských zařízení. Tedy pedagogicko-psychologické poradny a v oprávněných případech i speciálního poradenského centra,“ dodala ředitelka jihlavské poradny.

O nástupu do školy nerozhodují rodiče

Odklad školní docházky není libovůlí rodičů. „O odklad musí rodiče písemně požádat ředitele školy, kde byli s dítětem u zápisu. A zároveň musí doložit doporučení dětského lékaře a poradenského centra. Na základě těchto tří dokumentů potom o odkladu rozhoduje ředitel školy,“ popsala oficiální postup Jarmila Prošková.

Každé páté dítě jde do školy o rok později

Není dětí, které si laicky řečeno prodlužují dětství, stále víc? „Není. V oboru pracuji už dlouho. Stále slyším, že odkladů je stále víc a jejich počet narůstá. Ale v současné době počet odkladů představuje zhruba 20 procent z dětí, které se hlásí do školy. A to není velké číslo,“ vyjádřila svůj odborný názor ředitelka jihlavské pedagogicko-psychologické poradny.

Nezralost v jedné oblasti děti doženou

Většinou je důvodem k ročnímu pozdržení zahájení školní docházky celková nezralost fyzická i psychická. „Tu fyzickou hodnotí lékař. A co se týká psychiky, tak v poradně sleduje rozumovou úroveň, pracovně volní vyspělost, úroveň řeči a taky sledujeme, aby se dítě dokázalo zapojit do kolektivu a domluvit se. To je sociální a emoční zralost. A posuzujeme také předpoklady pro učení, třeba úroveň grafomotoriky. Jedna ze složek se dá dohnat a je běžné, že dítě nastoupí do školy a svoji slabinu postupně zvládne. Zásadní je souběh více rizikových faktorů. Potom je odklad oprávněný,“ vysvětlila Prošková.

S dětmi hrajte hry a pomalu na ně mluvte

Příprava na školu nejde stihnout za pár týdnů. Měla by trvat vlastně celý předškolní čas. „I doma bychom měli dělat podobné aktivity jako ve školkách, tedy kreslit, povídat říkanky a básničky, vyprávět pohádky, hrát hry jako Člověče, nezlob se, Domino. Vhodná je také slovní kopaná, tedy rozlišování prvního a posledního písmenka ve slově,“ poradila ředitelka pedagogicko- psychologické poradny.

Spustit audio