Na urgentní příjem patří jen závažně nemocní pacienti

16. říjen 2014
Dobré odpoledne

Urgentní příjem v nemocnici je určen pro pacienty, kteří přicházejí neobjednaní, s nějakým akutním onemocněním, kteří buď přicházejí sami, nebo přijíždějí sanitním vozem záchranné služby. Právě tak popisuje fungování urgentního příjmu jeho primář a primář oddělení ARO Dušan Mach z nemocnice v Novém Městě na Moravě. „Není to totéž, co pohotovost, neboli LSPP. Ta fungovávala dříve i mimo nemocnice a je to vlastně prodloužení pracovní doby praktického lékaře. Kdo dostal příznaky angíny až po pracovní době, mohl tam zaběhnout,“ porovnává urgentní příjem s pohotovostí.

Urgentní příjem funguje 24 hodin denně. „Snažíme se zajišťovat tuto službu pro akutně nemocné pacienty, kteří mají příznaky závažného onemocnění. Pacient u sebe příznaky ne vždy správně odhadne, takže přijímáme všechny, ale především ti, kteří mají bolesti na hrudi nebo na plicích by měli přijít na urgentní příjem. Naopak pacienti, kteří mají své problémy dlouhodobě, měli by ještě předtím navštívit svého lékaře,“ upozorňuje na nadměrné využívání urgentního příjmu v nemocnici jeho primář.

V novoměstské nemocnici funguje urgentní příjem necelé dva roky. „Snažili jsme se navázat na zkušenosti v zahraničních nemocnicích. Jde o to, aby se pacient, který je akutně nemocný, dostal co nejdříve do rukou specialisty. Na místě slouží lékař intenzivista, který rozhodne, kam pacient postoupí dále, zda na JIP, na standardní oddělení, nepůjde do nemocnice vůbec nebo bude dokonce muset být transportován na jiné pracoviště,“ vysvětluje Dušan Mach.

Za rok ošetří na urgentním příjmu na 20 tisíc pacientů, ne všichni se tam však měli nechat ošetřit. „Například s úpornou bolestí zubů vám uprostřed noci stejně nic neuděláme. Stomatolog tam není a dostanete jen analgetika, která si můžete vzít i doma. Není možné přijít v sobotu dopoledne s angínou, kterou máte neléčenou od úterka, s týden trvající bolestí zad, se kterou jste předtím nikde nebyli, nebo ve tři ráno přijít na vytažení klíštěte.“

Podle Dušana Macha si lidé zvykají, že urgentní příjem je jakýsi nonstop zdravotní servis. „Nevyženeme je, ale poučíme. Měli by vědět, že pokud přijedou sanitky s akutně nemocnými, lékař je tam jen jeden. Někdy musí dokonce doběhnout další chirurg, když jsou v kraji nějaké sportovní akce a úrazů je daleko víc.“ S banálními problémy by lidé neměli lékaře zbytečně zatěžovat.

autor: dak
Spustit audio