Směrový dezén je lepší do hlubokého sněhu, asymetrický na dálnici

25. říjen 2017

Od prvního listopadu opět začne platit povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva ledu, sněhu nebo takové podmínky lze předpokládat. Minimální hloubka dezénu takových pneumatik jsou 4 mm. Do Poradny Českého rozhlasu Vysočina přišel vedoucí pneuservisu Tomáš Růžička.

Jsou řidiči, kteří celoročně jezdí pouze na zimních pneumatikách. To s sebou přináší několik nevýhod. Jednak je životnost zimní pneumatiky v létě asi o polovinu kratší, než u letní, má vyšší valivý odpor, čili zvyšuje spotřebu a vytváří více hluku. Dalším kritériem je i bezpečnost, kdy má zimní pneumatika v létě delší brzdnou dráhu, než letní.

Pneumatiky s diskem se skladují jinak, než bez disku

Když pneumatiky sundáte z auta, tak je umyjte. Skladujte je v temném a chladném prostředí. Pneumatiky, které jsou na discích, skladujte naležato. Pokud jsou bez disků, je potřeba je umístit nastojato. To znamená, že pneumatika stojí na vzorku.

Nejdůležitější kritérium je rozměr

Při výběru nových pneumatik je nejdůležitějším kritériem rozměr. Je uvedený v technickém průkazu. Kromě značky se zimní pneumatiky mohou lišit i dezénem. „Směrové pneumatiky mají větší trakci, abyste vyjel kopec. Lidi, kteří jezdí po dálnici, ocení asymetrické pneumatiky, které jsou méně hlučné, mají menší valivý odpor, v zimě jsou spolehlivé, ale v hlubokém sněhu nejsou tak výborné, jako směrový dezén,“ vysvětluje Tomáš Růžička.

Pneumatiky měňte jen v jednom směru

Pneumatiku, kterou jste měli minulou sezónu vpředu, můžete dát dozadu a naopak tu zadní dopředu. Na přední nápravě většinou dochází k vyššímu opotřebování pneumatik. Tím tedy můžete zajistit rovnoměrné opotřebování všech čtyř pneumatik. Ale pozor, prohazujte kola vždy jen na jedné straně vozu. To znamená přední levou pneumatiku na levou zadní stranu a přední pravou pneumatiku na zadní pravou stranu.

Spustit audio