Zpracování podnikatelského záměru vám může ušetřit budoucí neúspěch

30. listopad 2016
Dobré odpoledne

Když nemůžete sehnat zaměstnání, tak možná uvažujete nad tím postavit se na vlastní nohy. Na rozjezd podnikání vám ale nadšení stačit nebude. Jaroslav Bezchleba přišel do poradny Regionu říct, jaký si udělat plán, zjistit si budoucí zákazníky a zmapovat konkurenci.

Ročně začínají stovky lidí podnikat, ale taky jich stovky musí podnikání ukončit. Častým důvodem je, že tito lidé nemají podnikatelský záměr, podcenili konkurenci, množství zákazníku a neměli dostatečný přehled o trhu. Kromě toho by podnikatelský záměr měl obsahovat vize a cíle v horizontu jednoho, dvou, tří a například i pěti let.

Podnikatelský záměr využijete i při jednání s úřadem práce

Jako začínající podnikatel totiž můžete získat dotaci ke zřízení nového pracovního místa. Stejně tak můžete žádat o další dotace v rámci různých programů, které financuje Evropská unie. Ani tady se bez podobného dokumentu neobejdete. Pokud budete navíc žádat o úvěr na rozjezd firmy, tak i banka po vás bude chtít podrobně zpracovaný podnikatelský záměr.

Průzkum trhu a analýza konkurence jsou nejsložitější

„Musíte mít vstupní analýzu, což znamená, že máte udělaný průzkum trhu. To znamená, že máte zjištěný zájem zákazníků o vaše budoucí výrobky, dále analýzu konkurence, abyste věděli, že konkurence vyrábí v takové a takové kvalitě,“ vysvětluje Bezchleba. Dále musíte popsat, co budete vyrábět, v jaké kvalitě, jak bude vybavená provozovna, kde bude, jaká bude náplň vašeho podnikání.

Se zpracováním dokumentu si nechte poradit

„Musíte se umět pohybovat a rozumět marketingovým pojmům. To znamená, že je to obtížná záležitost a v tomto případě bych doporučoval několik cest, jak záměr zpracovat,“ říká host. Jednou z možností je absolvovat kurz, kde vás takový podnikatelský záměr naučí zpracovat nebo využít poradenství a využít konzultaci s někým, kdo má z této oblasti zkušenosti.

Spustit audio