Pojďte s námi zkrotit vaše tuky! Poradíme a pomůžeme

Krotitelé tuků, Vysočina - Foto: Štěpán Mareš

Krotitelé tuků, VysočinaFoto: Štěpán Mareš

Víte, jak si zdravě osladit třeba kávu? Nebo kolik soli je ještě v normě? Poslouchejte naše vysílání, kde vám každý den v „Minutě pro krotitele tuků“ poradíme. A dotkneme se všech možných oblastí. To vše v rámci naší velké jarní hry s názvem Krotitelé tuků. Zvuky z vysílání a texty budeme postupně doplňovat video reportážemi.

Hra Krotitelé tuků má v podstatě dvě roviny. Tou jednou jsou samotní soutěžící, kteří se přihlásili prostřednictvím našeho webu. O nich v následujících týdnech a měsících hodně uslyšíte, budeme sledovat jejich hmotnost, životní styl apod.  

Čtěte také: Dáša, Věra, Cecílie, Michal, Lubomír a Antonín – naši krotitelé tuků

Druhou rovinou jsou každodenní krátké rady pro vás všechny. Uslyšíte o cukrech, soli, o tom, které ovoce je zdravé a které méně, dotkneme se cvičení, chůze, běhu, jízdy na kole.  

Pěstujte si doma stévii, je nenáročná a vyroste na okně v květináči 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Čím sladit, abychom si zároveň dopřáli onu chuť a zároveň nepřibírali na váze?

Vložit na svůj web

Klasický cukr není příliš vhodný pro toho, kdo chce redukovat svou hmotnost. Máme ale k dispozici celou řadu jiných způsobů, jak si dopřát sladkou chuť. „Pokud možno použít sladké ovoce. Pokud nelze, tak můžeme dát stévii. Ideálně si ji vypěstovat v květináči. Prodává se i v prášku, tam jsou ale obsažené látky, které nejsou vhodné pro náš organizmus,“ říká výživová poradkyně Charlott Kostelková. „Do různých receptů lze použít i sušené datle nebo datlový sirup. Naopak agávový sirup nedoporučuji.“  

Proč posilovat střed těla? Veškerý pohyb by z něj měl vycházet 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Proč je důležité posilovat střed těla? Každý zdravý pohyb totiž právě odtud vychází

Vložit na svůj web

Není to jen jídlo, ale i pohyb, který nás přivede k lepší figuře, k odstranění nadbytečných tukových polštářů. A proč posilovat právě střed těla? Odpovídá trenérka Markéta Zápotočná: „Jakýkoli pohyb by měl vycházet ze středu těla, nejedná se jen o břišní svaly, nemůžete cvičit pouze břicho. Je třeba zapojovat zádové svaly, hluboký stabilizační systém hýžďových svalů. Máte-li zpevněné tyto svaly, pohyb pro vás začne být funkční, zdravý.“ 

Kolikrát denně bychom měli jíst? Ideálně pět krát 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Kolikrát denně bychom správně měli jíst? Ideálně pět krát, říká výživová poradkyně Lenka Goliášová

Vložit na svůj web

Kolik jídel denně bychom si měli dopřát, aby naše tělo nestrádalo a zároveň nemělo tendenci přibírat? Ptáme se výživové poradkyně Lenky Goliášové: „Ideálně je pět krát denně, pauza mezi jídly by měla být 2 – 3 hodiny. Záleží i v kolik jdeme spát. Poučky – jíst do pěti hodin – nemusí být vždy pravdivé. Jde-li někdo spát o půlnoci nebo pracuje-li přes noc, jídlo by měl podřídit tak, aby poslední jídlo před spánkem bylo dvě až tři hodiny.“ 

Kolik kilogramů nadváhy je už moc? Jasná odpověď neexistuje 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Kolik kilogramů nadváhy už je moc? Podle lékařky Ireny Zimenové to je u každého jedince jinak, záleží také na pevnosti postavy

Vložit na svůj web

Lze číselně přesně vyjádřit, co je nadváha? Podle lékařky Ireny Zimenové ne. Jedinec s pevnějším tělem zvládne i deset kilogramů navíc, u slabšího mohou být problémem i dvě kila. „U někoho může být deset kilo nadváhy, ale ten člověk se mlže cítit poměrně dobře, zatímco někdo vnímá už dvě, tři kila, přináší mu to zdravotní problémy, nemůže vyjít schody, zadýchává se.“  

Pilates - cvičení s vlastní váhou těla 

 

KROTITELÉ: Pilates – cvičení s vlastní váhou těla má za úkol zkvalitnění držení těla, dechu a také zpevnění středu těla, říká trenér Ondřej Ježek

Vložit na svůj web

Hodně se mluví o pilates. Je to cvičení s vlastní váhou těla, říká kondiční trenér Ondřej Ježek: „Cvičíme i s různými pomůckami, kdy se snažíme o správné nastavení všech segmentů těla, správné dýchání a zapojení hlubokého středu těla. Zlepšíme si tak kvalitu pohybu, zkvalitníme náš dech a dlouhodobý efekt by měl být ve zpevnění celého těla.“  

Solit nebo nesolit? 

 

KROTITELÉ: Solit nebo nesolit? Bez soli to nejde, podle poradkyně Charlotte Kostelkové je ideální sůl Himalájská pro svůj vysoké obsah minerálů

Vložit na svůj web

O škodlivosti či prospěšnosti soli byly popsány stohy papíru. Úplně bez ní to ale v kuchyni nejde. Podle výživové poradkyně Charlotte Kostelkové se dá využít kvalitních solí. „Jsme zvyklí na mořskou sůl, která má jistě své přínosy, bohužel ale dnes je to komplikovanější, spousta moří je znečištěná.“ Poradkyně je příznivcem Himalájské soli, kterou najdeme v obchodech se zdravou výživou. „Také obsahuje velké množství minerálů, nějakých 84 volně se vyskytujících minerálů a je velmi příznivá. Ale nesmí se to přehánět.“ 

Jóga. Cvičení i pro neohebné?  

 

KROTITELÉ: Jógu může začít cvičit každý, i člověk bez zkušeností s pravidelným pohybem. Podle trenérky Markéty Zápotočné se určitá ohebnost dostaví

Vložit na svůj web

Jóga je soubor vědění starý tisíce let. Může začít cvičit člověk, který nemá s pohybem zkušenost? Otázka pro trenérku Markétu Zápotočnou: „Může určitě začít cvičit, časem se dostane do určité míry ohebnosti. Každý klient to na sobě poznává. Pravidelným cvičením se prodlužují svaly. Určitě bych ale zpočátku volila lekce pro začátečníky.“  

Jak rovně stát?  

 

KROTITELÉ: Jak stát rovně? Paty na šířku pánve, zatažené břicho, ramena a lopatky dozadu a dolů, radí fyzioterapeutka Hana Musilová

Vložit na svůj web

Stůj rovně, říká mnoho maminek svým ratolestem. Chybný stoj si ale odneseme do dospělosti a pak můžeme mít problém. Jak správně stát? „Nohy bychom měli mít na šířku pánve, zapneme zip u kalhot, tím zatáhneme břicho. Stáhnete ramena a lopatky dozadu a dolů, tak si představíte, že na ramenou máte velké těžké kameny,“ vysvětluje fyzioterapeutka Hana Musilová.  

Jablko a hruška 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Jablko a hruška. Tak nazývají lékaři dvě různé obezity. U jablka jsou četné zdravotní problémy, u hrušky méně, říká lékařka Irena Zimenová

Vložit na svůj web

Jablko a hruška – tak nazýváme různé druhy obezity. Už samotný tvar ovoce dává vysvětlení, říká lékařka Irena Zimenová: „Jablíčko je kulaté a tuk se ukládá v té břišní krajině, okolo pasu. Bohužel tato obezita přináší poměrně dost zdravotních problémů, hlavně těch kardiovaskulárních.“  

Druhé obezitě – hrušce – říká Irena Zimenová Věstonická Venuše. „Pas je v dobrém poměru, jsou ale velké hýždě, široká stehna. Je to možná trochu estetická záležitost, já si ale myslím, že chlapy mají rádi tyto ženy,“ směje se. „Zdravotní rizika ale nejsou tak veliká, jako u toho jablka.“  

Stokilový svalovec a stokilový tlouštík 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Je rozdíl mezi stokilovým svalovcem a stejně těžkým tlouštíkem? Lékařka Irena Zimenová říká, že zásadní, už jen v naměřených hodnotách svalů

Vložit na svůj web

Oba váží 100 kilogramů, jeden to ale v uvozovkách ve svalech, druhý více v tuku. Rozdíl je zcela zásadní, říká lékařka Irena Zimenová. „Proto se ve všech těch poradnách dělá speciální vyšetření na stanovení procenta tělesného tuku. Stanovuje se jednak ten tuk a také procento svaloviny. Svalovec bude mít hodnoty úplně odlišné, hmota bude tvořit většinu toho těla. To je hmota, která metabolizuje, která pracuje, ta příznivá. Naopak tlouštík, třesoucí se sulc není příznivý, co se týká zdravotních rizik.“ 

Čistící kůra – pomoc při hubnutí 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Čistící kůra je důležitou součástí při hubnutí. Je to pro tělo jakási přestávka, velký úklid. Tak o tom mluví výživová poradkyně Lenka Goliášová

Vložit na svůj web

Může nám při shazování kilogramů pomoci čistící kůra? Otázka pro výživovou poradkyni Lenku Goliášovou. „Pomůže nám nejen při redukci hmotnosti, ale i když si chceme zlepšit celkový zdravotní stav. Čištění by mělo fungovat jako taková pauza pro tělo, odpočinek, kdy si to můžeme představit jako velký úklid u nás doma,“ vysvětluje poradkyně.
Vyčistíme si trávicí trakt. „Měli by se vynechat látky, které tělo dlouhodobě zatěžují. Nekonzumujeme maso, většinou ani mléčné výrobky, pečivo, je to hlavně kombinace ovoce, zeleniny, různých šťáv, abychom své tělo nezatěžovali věcmi, které se tráví hůř.“  

Nordic walking – volnočasová aktivita a zároveň skvělý pomocník 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Nordic walking je pohybová aktivita, kterou zvládne každý a přitom nám velmi pomůže při posilování a redukci hmotnosti

Vložit na svůj web

Jistě jste někdy viděli člověka, který jde a odráží se o hole. To je nordic walking, nebo-li severská chůze. „Na správných holích je speciální poutko, které pomáhá při těch správných pohybech. Tato aktivita přišla z Finska a nejde o nic jiného, než o chůzi, kdy hůl používáme jako odrazovou,“ vysvětluje instruktorka Hana Musilová.
„Vycházíme z přirozené chůze, kdy používáme zádový svaly, břicho, ruce a nohy, ale ve správných stereotypech. Zapojujeme také svaly, které úplně běžně nepoužíváme a potřebujeme aktivovat k tomu, abychom se mohli dobře pohybovat, abychom měli rovná, nebolavá záda.“  

Měli bychom si při sportu hlídat tepovou frekvenci?  

 

KROTITELÉ TUKŮ: Jste-li starší člověk, netrénovaný, měli byste si hlídat tepovou frekvenci při cvičení. Nemáte-li ale žádný zdravotní problém, bát se podle lékaře nemusíte

Vložit na svůj web

Možná to znáte. Je vám víc než padesát let a začnete sportovat. Jste-li netrénovaní, pocítíte záhy vyšší tep. Měli bychom si to hlídat? Otázka pro lékaře Ondřeje Filipa. „Pokud se neléčíte se srdcem nebo velkým cévami, zpočátku fyzické zátěže se obávat nemusí. Hlavně začněte s malou intenzitou a častěji a důležitá je pravidelnost. Pokud již dosáhnete určité zdatnosti, dá se stanovit určitá tepová frekvence, která může pomoci ke zvýšení účinnosti toho cvičení.“
Frekvence se dá vypočítat orientačně. „Vzorcem 220 mínus věk, jinak jde ale změřit pomocí přístrojů a pomocí výkonnosti, oslovit lze i specialisty v posilovnách.“  

Spinning – výkonnostní jízda na cyklistickém trenažéru 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Spinning je oblíbená pohybová aktivita na speciálním cyklistickém trenažéru

Vložit na svůj web

Spinning – pohybová aktivita na speciálním kole se setrvačníkem. „Jezdí se v různých intervalech, různých tepových frekvencích a zátěžích. Každý by si měl své tempo určovat sám, měl by si podle sebe přidávat zátěž. Trenér nemá podle mého diktovat, na jakou zátěž má jet. Důležité je respektovat svůj dech, svoje tělo, svoji fyzickou kondici,“ říká trenérka Markéta Zápotočná.
Jinak se na hodině spinningu jezdí podle hudby, vždy ve skupinách.  

Partnerem Krotitelů tuků je Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra

Nadváha neškodí jen kloubům, ale i srdci 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Nadváha zatěžuje i srdce, říká lékař Ondřej Filip. Kromě toho může způsobit cukrovku, artrózu a nebo onemocnění plic

Vložit na svůj web

Lidé s nadváhou nemusí mít jen problémy s klouby a pohybem. Podle lékaře Ondřeje Filipa trpí i srdce. „Srdeční sval je nucený zásobovat velké množství organizmu krví a musí vykonávat velkou práci. Každé kilo, které se nám povede shodit, je znát, zlepší se nám fyzická kondice. Rád bych upozornil na to, že nadváha není jen záležitostí srdce. Je spojená s dalšími chorobami, jako je cukrovka, artróza, onemocnění plic.“ 

Dlouho jste necvičili. Pomůže fyzioterapeut?  

 

KROTITELÉ TUKŮ: Když jsme dlouho necvičili a chceme začít, je dobré navštívit fyzioterapeuta. Pomůže, poradní, podívá se, jak cvičíme

Vložit na svůj web

Znáte to. Dlouho jste necvičili, máte obavy spojené s bolestí. Pomůže vám fyzioterapeut? Hana Musilová z jihlavské nemocnice říká, že ano. „Pokud chcete začít cvičit, fyzioterapeut vás vyšetří, podívá se, jakým způsobem cvičíte už stávající cviky, které znáte, případně vám je opraví a naučí nové.“ 

Člověk s bolestmi by měl navštívit nejprve rehabilitačního lékaře. „Lékař mu předepíše terapii. Jde o kontrolu pohybových stereotypů.“  

Krokoměr 

 

KROTITELÉ TUKŮ: Pomůže nám krokoměr zhubnout? Fyzioterapeutka říká, že ne, ale je to dobrá zpětná informace o našem pohybu

Vložit na svůj web

Dnes je krokoměr běžnou součástí výbavy těch jedinců, kteří chtějí hubnout. Existují aplikace do mobilních telefonů, které kroky také přibližně měří. Zhubnout nám nepomůže, jak ale říká fyzioterapeutka Hana Musilová, dává nám zpětnou informaci. „Jestli naše aktivita, kterou vykonáváme, vede k hubnutí, znamená to, že uděláme aspoň 10 tisíc kroků za den. Do 6 tisíc korků to je jen volný pohyb bez efektu hubnutí.“  

Uškodíme si náhlou změnou stravy?  

 

KROTITELÉ TUKŮ: Uškodíme si náhlou změnou stravy? Lékař říká, že ne, ale musíme s rozumem. Rozhodně ne drastická omezení apod.

Vložit na svůj web

Jednoho dne se rozhodnete, že radikálně změníte svůj jídelníček. Může nám to nějak uškodit? Lékař Ondřej Filip říká, že ne, ale musíme opatrně. „Ideální je racionální dieta, tedy dostat do organizmu všechno to, co potřebuje. Důraz na ovoce, vitamíny, minerály. Pokud se ale rozhodneme pro nějaká drastická opatření, může se rozvinout problémy.“
A co půst? „U člověka, který to přehání s jídlem, je krátkodobý půst vhodný,“ míní lékař.  

Nové články v rubrice

Pište, ptejte se

Pošlete svůj dotaz nebo námět
přímo do vysílacího studia.

Kraj Vysočina
  D1, mezi km 180.9 a 148.6, ve směru Praha, pomalu jedoucí vozidlo údržby, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 30.03.2017 06:30 Do 30.03.2017 10:30, práce na reklamních zařízeních
  D1, mezi km 138.5 a 109.6, ve směru Praha, pomalu jedoucí vozidlo údržby, Od 31.03.2017 10:30 Do 31.03.2017 15:00, práce na reklamních zařízeních
  D1, mezi km 97.1 a 136, ve směru Bohumín – PL, pomalu jedoucí vozidlo údržby, práce na zpevněné krajnici, Od 31.03.2017 06:30 Do 31.03.2017 10:30, práce na reklamních zařízeních

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace