Zrak je pro řidiče nejdůležitější vjem

25. březen 2017
Motorsvět

Obyčejně se motoristům díváme na zoubek, ale v dalším díle našeho pořadu to budou oči. Každý druhý řidič má totiž špatný zrak a mnoho z nich o tom ani neví. Jak včas odhalit tento problém? Odpověď hledáme v dalším díle motoristického magazínu.

Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než v roce 2013. Navíc loňské kontroly jasně říkají, že problém má každý druhý a 4% lidí by kvůli problémům vůbec neměli usedat za volant. Kvalitu vlastního zraku ovlivňuje do velké míry každý sám. Vyšetření u očního lékaře by ale měl každý dospělý podstoupit minimálně jednou za tři roky a po pětačtyřicátém roce věku každé dva.

Řidiči by rovněž měli absolvovat oční prohlídky v 60, 65 a 68 letech a dále každé dva roky. Pokud řidič nebude chodit na pravidelné lékařské prohlídky, může se stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu, anebo nedobrzdí právě kvůli tomu, že špatně vidí. Při řízení vozidla musí řidič průběžně sledovat nejen dění na vozovce a kolem ní, ale také údaje na přístrojové desce.

Mezi vady, které řízení výrazně ztěžují, patří zejména krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Zhruba 6 % řidičů navíc trpí určitým stupněm barvosleposti. Řízení ale ovlivňuje i šeroslepost, tedy zhoršené vidění za šera, anebo vetchozrakost, tedy zhoršená akomodace oční čočky způsobená postupným stárnutím. Zejména seniory často postihuje šedý zákal, ten se objevuje se po šedesátém roce věku jako doprovod stárnutí a k jeho rozvoji přispívá i větší dioptrická vada nebo cukrovka.

Pozitivní informací je však fakt, že dnešní medicína umí mnoha řidičům podat pomocnou ruku a prodloužit jejich fungování na silnici. Pokud Vám tedy byla zjištěna oční vada, můžete se obrátit například na oční kliniku a podstoupit laserovou operaci. Prevence má však v tomto směru svoji nezastupitelnou roli.

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

autor: Veronika Vošická
Spustit audio