Jací jsme v životě, tací jsme i za volantem, říká dopravní psycholog Jan Sojka

22. leden 2018

Hned na studiích se začal Jan Sojka zabývat dopravní psychologií. V havlíčkobrodské ambulanci, kde se svým otcem pracuje, se věnuje právě tomuto nejrychleji se rozvíjejícímu psychologickému oboru. „Taky rád řídím, tak mě to zajímalo,“ přiznal Jan Sojka v Dobrém dopoledni. „Je pravda, že díky školením, která mám za sebou, je můj šoférský styl odlišnější. Pokaždé, když se z nějakého vracím, mám tendenci mnohem více dbát na pravidla a dodržovat je přesněji.“

„Statistiky nám říkají, že kdybychom striktně dodržovali předpisy, které jsou nastaveny, nehodovost na silnicích by klesla o třicet procent,“ upozorňuje Jan Sojka. „Proč je nedodržujeme, na to neumím najít odpověď. Co je české specifikum, je poměrně laxní přístup k dodržování rychlosti. Říká se, že až osmdesát procent z nás občas rychlost překročí.“

Člověk, který řídí rychle, je stejně nebezpečný jako člověk, který si dal dvě piva a usedne za volant

„Říká se a statistiky to dokazují, že lidé, kteří rychlost překročí do třiceti kilometrů v hodině, jejich rizikovost na silnicích stoupá dvanáct až patnáctkrát. U lidí, kteří mají jedno promile alkoholu v krvi, jejich rizikovost na silnicích stoupá dvanáct až patnáctkrát. Jinými slovy, člověk, který řídí rychle, je stejně nebezpečný jako člověk, který si dal dvě piva a usedne za volant,“ upozorňuje Jan Sojka a dodává, že platí: „Jací jsme v životě, tací jsme i za volantem.“

Jan Sojka ve své ambulanci pracuje se čtyřmi typy řidičů. „Jsou to řidiči profesionálové, jsou to řidiči takzvaně vybodovaní, pak jsou to lidé s trestním zákazem řízení, což jsou lidé, kteří mají za sebou závažný dopravní přestupek jako je například jízda pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, rychlá jízda, nebezpečné předjíždění, zaviněná dopravní nehoda se zraněním a pak jsou to řidiči senioři,“ vysvětluje Jan Sojka.

Z deseti vybodovaných řidičů nebo řidičů s trestním zákazem je to vždy devět mužů a jedna žena

V případě řidičů s trestním zákazem řízení a vybodovaných řidičů je poměr muž žena poměrně jasný. „Z deseti řidičů je to vždy devět mužů a jedna žena. U vybodovaných řidičů je to seskupení mnoha minoritních přestupků, pásy, telefonování, svícení. Co se týče řidičů s trestním zákazem řízení, nejčastěji se potkávám s lidmi, kteří mají řidičský průkaz odebrán za alkohol, většinou zbytkový a většinou to je jejich první závažný přestupek,“ popisuje klienty své ambulance dopravní psycholog Jan Sojka.

Řidiči profesionálové jsou mnohem opatrnější

Právě poslední jmenovaný fakt vede Jana Sojku k úvahám, jak s lidmi pracovat preventivě. „V případě alkoholu je to o neznalosti, nevědomosti. Konkrétně v tomto případě, jak se alkohol odbourává z těla, než o nějakém úmyslu či recidivě,“ krčí rameny Jan Sojka.

Existují nějaké typy řidičů, které by dopravní psychologie popsala? „Jistě existují, nemám ve zvyku tímto způsobem pracovat. Pro mě velmi důležitá distinkce mezi řidičem amatérem a řidičem profesionálem. Vnímám rozdíl chování na silnici. Řidiči profesionálové jsou mnohem opatrnější. Díky tomu, že mají velký nájezd kilometrů, deset až patnáct tisíc kilometrů měsíčně. Také vnímám, že si dávají větší pozor, protože kdyby o řidičský průkaz přišli, tak je to existenčně ohrozí,“ upozorňuje Jan Sojka.

Za volantem nám chybí přímý způsob komunikace

A jak se Jan Sojka dívá na tvrzení, že na člověka s velkým, rychlým a drahým autem si máme na silnici dát pozor? „Velké nebezpečí jsou podle mého názoru stereotypy. Ve chvíli, kdy přijmeme stereotyp: teď mě předjelo velké, drahé auto německé výroby s tmavými skly, tak to bude agresivní podnikatel, nedobrý člověk, může to ve mně vyvolat pocit rozzlobení, agrese, který tam vůbec nemusí být, protože to také může být přepracovaný manažer, který jede do nemocnice za synem, co si zlomil nohu,“ uvažuje Jan Sojka. „Za volantem nám chybí přímý způsob komunikace.“

autor: Tamara Pecková
Spustit audio