Betlémská hvězda by nemusela být astronomický jev, mohlo jít v podstatě o horoskop

20. prosinec 2017

Betlémská hvězda nedá okolo Vánoc spát nejednomu astronomovi, zabýval se jí i Miloš Podařil z jihlavské astronomické společnosti. „Ve skutečnosti existuje celá řada teorií a hypotéz, které se to snaží nějakým způsobem vysvětlit. Samozřejmě astronomie je jeden z oborů, které k tomu vánočnímu světlu mají co říct. Možná, možná taky ne, protože to třeba ani astronomický objekt není,“ rozvyprávěl se v Dobrém dopolední Miloš Podařil.

Jihlavský astronom upozorňuje, že zdrojem informací o hvězdě či kometě zvěstující příchod spasitele je bible. „To není kronika, nebo učebnice historie, texty v bibli jsou složitější než kdekoli jinde. A je otázkou, jestli se máme snažit o nějakou reálnou nebo racionální interpretaci,“ krčí rameny Podařil.

Jestliže svatý Matouš v evangeliu píše o hvězdě, může také dost možná psát o zázraku

První zmínka o hvězdě pochází z Evangelia svatého Matouše. A kde vznikla výtvarná podoba hvězdy? „Poprvé se objevilo někdy okolo roku 1304, kdy byla dokončena freska Klanění v italské kapli Scrovegni. Na ní přichází oni tři mudrci. Giotto di Bondone se nechal inspirovat Halleyovou kometou, která byla viditelná tři roky před tím.“

Miloš Podařil

„Jakékoli snahy o interpretaci mohou být narušeny tím, že biblické texty nemusejí popisovat skutečnost, nebo řekněme historii. Jestliže svatý Matouš v evangeliu píše o hvězdě, může také dost možná psát o zázraku. Může to být metafora jakéhosi anděla a nemusí být řeč o astronomickém jevu,“ upozorňuje Miloš Podařil.

Kdo jsou oni tři králové?

Jedna z hypotéz, která by vysvětlila betlémskou hvězdu zvěstující příchod spasitele, hovoří o trojité konjunkci Jupiteru a Saturnu, ta se odehrála v roce minus šest a to hned třikrát. Navíc se stala v jednom jediném souhvězdí, v souhvězdí Ryb.

Podle Miloše Podařila je potřeba uvědomit si, jak takovou událost vykládali lidé tehdy. „Konjunkce je vzácný jev, ale je velice pravděpodobné, že o vzácnost toho jevu asi nešlo. Máme k dispozici ještě jednu hypotézu. Betlémská hvězda by nemusela být estetický jev, ale mohlo ve své podstatě jít o jakýsi horoskop.“

Všude v originálních textech se uvádí, že králové jsou mágové

S tímto výkladem přišel americký astrofyzik Michael Molnar. „Kdo jsou oni tři králové? Je to nešťastný překlad, všude v originálních textech se uvádí mágové. Jsou to lidé, kteří pátrají ve snech, kteří se snaží číst ve hvězdách, snaží se vyčíst cesty osudu, které jsou zvěstovány vyšší mocí, nějakou metafyzikou a podobně,“ vysvětluje Miloš Podařil.

Herodes nevěděl, že by v Judeji měla zářit nějaká hvězda

Tito lidé přicházejí z východu, z tehdejší Mezopotámie, kde se intenzivně praktikovala helenistická astrologie. „Naopak v Judeji, kde se měl Ježíš narodit, se o astrologii vůbec nezajímali, ti měli úplně jinou kulturu, jiné tradice. Ty obloha nebrala. Když mudrcové přicházejí za Herodem a říkají, že viděli hvězdu, Herodes neví o ničem. To on se ptá. Pravděpodobně nešlo o jev, který by byl nějak jasný, zářivý, z toho Molnar odvozuje, že šlo o horoskop,“ ve zkratce vysvětluje jednu z teorií Miloš Podařil z jihlavské astronomické společnosti.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio