Čínský trh zajistil jihlavskému výrobci malých letadel odbyt minimálně na pět let

22. září 2017

Jihlavský výrobce malých letadlech vyváží své zboží do Číny. Cesta k čínským zákazníkům trvala osm let. „Upřímně, mnohdy jsme si říkali, jestli je tenhle náš směr správný. Jestli se ty nemalé investice za ty roky vyplatí. Až dnes se ukazuje, že to správný krok byl. Ten potenciál čínského trhu je obrovský. Vezměte si, že čínských milionářů je tolik, kolik je nás Čechů dohromady. To je o stovkách a tisících kusů,“ vyprávěl manažer Jihlavanu Airplanes Radek Filip.

Pro vývoz kamkoli, musí výrobce získat certifikát. U nového typu letadla je vždy nejsložitější získat ten první, ať je jakýkoli, jakéhokoli leteckého úřadu. „Vždy začínáme v České republice, jsme česká firma, chceme mít český certifikát, je to pro nás prestižní záležitost,“ vysvětloval zástupce firmy Jihlavan Airplanes Radek Filip.

Získat certifikát na nový typ letadla trvá pět let

Jak dlouho trvá získat certifikát pro nový typ letadla? „To vám řeknu naprosto přesně. Teď 6. října máme poslední schůzku s Letecko-amatérskou asociací, kdy ukončujeme certifikaci nového typu. Prototyp vzlétnul 2012, takže tento proces trval pět let a z toho poslední rok byl o zprávách, zkouškách, především pevnostních zkouškách a následně úprav toho letounu a nyní certifikaci získání typového letounu,“ vysvětluje Radek Filip a dodává, že takové letadlo může do světa jako sériově vyráběný kus, který odpovídá leteckým předpisům.

Vývozní certifikáty má Jihlavan Airplanes pro celou Evropu, pro USA a posledních osm let se snaží získat certifikát po trh v Číně. „Samotný certifikát jsme se pokoušeli získat relativně krátce, ale to, co předcházelo tomu, abychom o něj vůbec mohli požádat, to byl opravdu běh na dlouhou trať,“ říká Radek Filip.

Získat důvěru a správné kontakty trvalo osm let

„Je potřeba si uvědomit, že v Číně to nefunguje tak jako v Čechách. To nefunguje tak, že přijdete za obchodním partnerem, když se vám to oběma líbí, podáte si ruce, sepíšete smlouvu a máte to hotové. V Číně musíte nejdřív získat důvěru, kontakty. Přes kontakty níže postavené se musíte dostat ke kontaktům výše postaveným. No a tenhle proces trval osm let. Certifikát pro shodu letadel a pro vývoz do Čínské lidové republiky byla otázka asi šesti, sedmi měsíců,“ vysvětluje Radek Filip.

Letadla vyrobená v Jihlavě se už do Číny vyváží. „Už jsme tam odvezli 20 kusů. My je tady vyrobíme a tam je pošleme,“ říká Radek Filip. Co obava z plagiátorství? „To se dřív nebo později stane, a proto si naši partneři od nás koupili licenci, my tady jejich lidi bude školit a učit je letadla vyrábět. Dostaneme za to nějaké peníze a je to jednodušší cesta, než se všemožně snažit jim v tom plagiátorství zabránit, protože to je v podstatě nemožné.“

Okopírování je vyjde dráž, než si koupit licenci, což je v podstatě naše výhoda

„Navíc letectví je natolik složité, že kdyby si měli ten letoun vyrábět, potažmo okopírovat, to okopírování je vyjde dráž, než si koupit licenci, což je v podstatě naše výhoda. Minimálně u kategorie malých letadel to takhle finančně vychází. U dopravních letadel, tam už je to levnější okopírovat, ale to už je čínský boj,“ směje se Radek Filip.

Kdy se začne v Číně vyrábět? „Oni už výrobní halu mají postavenou a buďme k sobě upřímní, jestli si někdo myslí, že tady čínský investor kupuje firmy za účelem toho, že bude firmu rozvíjet v Čechách, tak nebude. Oni většinou hledají náplň do těch hal, tak to prostě je. V letectví je to běh na dlouhou trať, naštěstí pro nás. Je super, že máme vývozní certifikát, ale oni, aby ty letadla mohli začít vyrábět, potřebují certifikát výrobní, to jim musí certifikovat jejich úřad a to trvá pět až deset let. Máme zajištěný odbyt na několik let,“ vysvětluje Radek Filip.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.