Číst komiks je umění, říká jejich autor Petr Kopl

21. srpen 2017

Mozol od kreslení nemá, ale placatý palec ano. Hostem Dobrého dopoledne byl jihlavský kreslíř a komiksový scénárista Petr Kopl. Už potřetí se stal nejlepším českým komiksovým kreslířem a scénáristou. „Tohle ocenění mě těší, protože ho udělují čtenáři a to znamená, že pár lidí v republice mě rádo čte a dělá to pravidelně a to je ta největší odměna, proto to dělám,“ usmíval se.

Se svými fanoušky je Petr Kopl v kontaktu. „Mám nějaké kontakty, s některými fanoušky také diskutuji, občas jim věci posílám i dopředu, dělám si takový malý průzkum. Čekám, jak budou reagovat. Strach z toho, že by mé věci prodali nebo poskytli někomu jinému, opravdu nemám.“

Komiksy čtou lidé se speciální schopností

Se čtenáři se setkává i osobně, na různých křtech svých knih. „I když, teď vydávám spíše časopisy a knížky zanedbávám. Ale na posledním Crweconu v Praze jsem uspořádal pro charitu kreslení, to se ke mně připojilo hodně kreslířů a výtěžek putoval na charitativní účely. Tam byla příležitost se s fanoušky setkat osobně, což je hodně fajn,“ říká Petr Kopl.

A kdo podle něj čte komiksy? „Komiksy čtou lidé s vyšším IQ, a to beze srandy nebo spíš se speciální schopností. Říká se, že komiks je něco mezi knihou a filmem, není to úplně tak. Taky se říká, že číst komiksy je snazší než číst knížku, to taky není pravda. Všimněte si, že komiksy čtou mladí lidé, když už jsou starší, kolem čtyřicítky, tak to mají nejspíš naučeno z dřívějška. Pokud dáte komiks někomu, kdo nemá tu zkušenost, neví, co se po něm chce,“ upozorňuje Petr Kopl.

Když čtete komiks, tak jste režisér, kameraman, sám si skládáte hudbu

Vtip je podle něj v tom, že v komiksu musí čtenář vnímat jak psané slovo, tak obrázek dohromady a to mnoho lidí nedokáže. „Většinou vnímají psané slovo a aktivují jednu část mozku nebo vnímají obraz a aktivují jinou část mozku. Když čtete komiks, tak jste režisér, kameraman, sám si skládáte hudbu. Z toho vyplývá, že číst komiks je umění.“

Některé komiksy jsou podle Petra Kopla například prohlížecí. „Tam je málo textu a hodně obrázků, které jsou opravdu do detailu propracovány. Na druhou stranu jsou komiksy v cartooningovém stylu, který je mi asi nejbližší. Tam se pracuje se symboly, které se čtou. Máte hodně zjednodušenou kresbu, která pracuje s různými významy obrazů. Všechno něco znamená. Například, když se do místnosti hrne jedovatý plyn, vždycky bude mít zelenou barvu,“ popisuje pravidla komiksů jejich autor Petr Kopl z Jihlavy.

Komiks má specifický jazyk, musíte počítat s tím, že se děj bude odvíjet na obrázcích

Nejen symboly, ale také pravidla hry se čtenářem, jak tvorbě svých komiksů Petr Kopl říká, se naučil od jiných autorů, ale hlavně od komiksového teoretika Scotta McClouda. „To je absolutní génius přes komiksy, napsal komiksovou formou několik knih, vyloženě učebnice.“

Jak vzniká scénář ke komiksu? „Komiks má specifický jazyk, musíte počítat s tím, že se děj bude odvíjet na obrázcích. Teď s Petrem Mackem tvoříme příběhy Dechberoucího Zázraka, Petr je televizní scénárista a v takové formě mi dodává scénář. Jemu to tak vyhovuje. Já to musím adaptovat, jsou věci, které komiks vyjádří jinak,“ líčí spolupráci na komiksu s ryze českým superhrdinou Dechberoucím Zázrakem Petr Kopl.

Komiksově myslím

„On mi napíše: exteriér, den, hlavní hrdina vystupuje z auta, klíče dává do kapsy, vstupuje do domu, vystoupí po schodech nahoru, tam se unaveně zhroutí do křesla. Jenže to já nemohu udělat, protože to by mi sežralo dvě stránky komiksu, které neříkají nic. Tohle se dá v komiksu říct jedním obrázkem, já to musím zadaptovat tak, aby to mluvilo komiksovým jazykem. Už o tom nemusím přemýšlet, protože já už komiksově myslím.“

Teď se plně oddává právě Dechberoucímu Zázraku. „Protože jsme v Česku a odehrává se to v Praze, má schopnosti na bázi magie, je to létající čaroděj v pláštěnce. Jedeme už druhou sezonu, takže doufám, že Zázrak je čím dál lepší.“

autor: Tamara Pecková
Spustit audio