Kadeřníci jsou jako kuchaři. Dostanou stejné ingredience, ale výsledek je vždy trochu jiný

27. září 2017

Natupo, narovno, krajkování, geometrické tvary, úhly, odklony, tyhle výrazy při rozhovoru o své práci nepoužívá učitel matematiky či mistrová nějakého krejčovského učiliště, ale kadeřnice Helena Pudilová. Před pár dny se vrátila z londýnské stáže, kde se učila nejnovější kadeřnické trendy.

„Dostala jsem nabídku jet do Tigi Academy, tam to všechno vzniká. Tam vznikají fotografické kolekce, videa, podle kterých se pak tady učíme. Vypadá to jako kadeřnictví, kde jsou školící místnosti, ve kterých je podium, na něm jsou instruktoři, my koukáme, jak to dělají a pak to celé odpoledne zkoušíme a oni nás opravují. Na taková školení jezdím hodně dlouho a ruce se mi opravdu neklepou. Ale byla tam mladší kolegyně z Jindřichova Hradce a ta se bála: co když to pokazím, co když tady udělám ostudu. Já jí říkala: klid, jsou to jenom vlasy,“ směje se Helena Pudilová.

Nejde ani tak o trendy, o techniky stříhání, ale spíš o ty produkty a jejich kvalitu

Některé novinky přijdou záhadné i jihlavské kadeřnici s pětadvacetiletou praxí. „Někdy si říkám, že už tady přece všechno bylo. Pořád to jsou vlasy, my máme nůžky, někdy seřezávače, ale asi to je jako s módou. Nejde ani tak o trendy, o techniky stříhání, ale spíš o ty produkty a jejich kvalitu. Stylingové produkty ať už na barvení, na narovnávání nebo vlnění vlasů. V tomto se mění. Když se kouknu, jak jsem před pětadvaceti lety stříhala,“ mávne rukou Helena Pudilová, ale vzápětí dodá, že tehdy to stačilo.

Před čtvrt stoletím kadeřnice stříhaly takzvaně natupo. „My pracujeme v úhlech a odklonech jednotlivých pramenů. Hlava je kulatá, my vypínáme prameny, které stříháme, a odklon od hlavy může být různý, může být devadesát stupňů, ale taky může být pětačtyřicet stupňů. Těžko se to vysvětluje, lépe se to ukazuje, proto jezdím na taková školení,“ vysvětluje principy stříhání kvalitních střihů kadeřnice Helena Pudilová.

I když nás dvanáct stříhá stejný střih, ve finále každá hlava vypadá jinak

Podle Heleny Pudilová je vše o detailech. „My stříháme na umělých hlavách, já tomu říkám mrtvoly. A i když nás dvanáct stříhá stejný střih, ve finále každá hlava vypadá jinak. Jsme sice ve fázi učení, tak je potřeba se to naučit, ale i tak. Je to stejné jako u kuchařů, je guláš a guláš. Technologický postup a ingredience stejné, ale výsledek pokaždé trošku jiný.“

A jakou výbavu kadeřník potřebuje? „Jedny, kterými děláme techniky na mokré umyté vlasy, to jsou VIP nůžky, pak máme nůžky na suché nemyté vlasy. Protože na neumytých suchých vlasech jsou mikroskopické částečky, které nůžky velice tupí. Dále máme protenčující nůžky, něco na seřezávání, horké nůžky a horké seřezávačky a samozřejmě hřebeny,“ vyjmenovává základní výbavu kadeřníka Helena Pudilová.

Pokud jdete od kadeřníka, nemělo by se to poznat, velí trendy

A jaké vlasové trendy jsou in? „Přirozenost, pokud jdete od kadeřníka, nemělo by se to poznat. Hodně se zesvětluje, ale aby to bylo tón v tónu a sladěné dohromady, žádné velké kontrasty. Hodně se pracuje s konturováním, což je zesvětlování a různé probarvování kolem obličeje, aby vynikly oči, nebo aby se něco v obličeji potlačilo. Pořád jsou moderní mikáda, delší mikáda, jemné vlny. Vrací se devadesátá léta, hodně se stříhají ofiny a opak jsou bláznivé barvy,“ líčí Helena Pudilová.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio